Personalen lÀmnade skolan - glömde sexÄring pÄ toalett

Den sexÄrige pojken skulle bara gÄ pÄ toaletten. Men nÀr han kom ut var alla kompisarna och fröknarna borta. Personalen hade gÄtt ivÀg med de andra barnen i förskoleklassen - och glömt pojken.

SexĂ„ringen glömdes bort och stod grĂ„tande pĂ„ skolgĂ„rden medan resten av hans förskoleklass och fröknarna var pĂ„ adventstrĂ€ning. NĂ„got som hans mamma reagerat starkt pĂ„: "Ens barn Ă€r ju det allra vĂ€rdefullaste man har, och jag vĂ„gar inte tĂ€nka pĂ„ vad som kunde ha hĂ€nt om fel person gĂ„tt förbi just dĂ„". FOTO: MARIA ENGSTRÖM-ANDERSSON

SexĂ„ringen glömdes bort och stod grĂ„tande pĂ„ skolgĂ„rden medan resten av hans förskoleklass och fröknarna var pĂ„ adventstrĂ€ning. NĂ„got som hans mamma reagerat starkt pĂ„: "Ens barn Ă€r ju det allra vĂ€rdefullaste man har, och jag vĂ„gar inte tĂ€nka pĂ„ vad som kunde ha hĂ€nt om fel person gĂ„tt förbi just dĂ„". FOTO: MARIA ENGSTRÖM-ANDERSSON

Foto:

ÖVERKALIX2011-11-29 06:00

Det var pÄ förmiddagen förra fredagen, nÀr förskoleklassen skulle ha adventstrÀning i kyrkan, som sexÄringen lÀmnades kvar. Vid 15.00-tiden pÄ eftermiddagen fick hans mamma veta vad som hade hÀnt:

- En av förskollÀrarna ringde upp och bad om ursÀkt. Hon sa att de var jÀtteledsna, och att de hade pratat med pojken om att det inte var hans fel. Men naturligtvis blir man ju chockad, sÀger Malin Persson som fortfarande Àr skakad nÀr NSD nÄr henne pÄ mÄndagen.

Hon sÀger att sonen har berÀttat att han blev ledsen nÀr han upptÀckte att han var ensam. Och att han först ropade och letade efter de andra:

- Sedan har han sjÀlv klÀtt pÄ sig, gÄtt ut pÄ skolgÄrden och stÄtt dÀr och varit jÀtteledsen!

Detta uppmÀrksammades av en rÄdig niondeklassare som följde sexÄringen de nÄgra hundra metrarna till kyrkan. DÀr höll den halvtimmeslÄnga adventstrÀningen precis pÄ att avslutas.

- Otroligt snÀllt gjort av killen, sÀger Malin Persson rört.


SjÀlv var hon först tveksam till att stÀlla upp i tidningen, eftersom hon inte vill att förskolepersonalen ska hÀngas ut. Samtidigt tycker hon att allt bör redas ut - sÄ att det inte upprepas:

- Fröknarna har alltid kÀnts jÀttebra. Men nÄgonstans har det ju brustit. Vad beror det pÄ: Àr barngruppen för stor, Àr kommunikationen mellan personalen dÄlig eller Àr organisationen fel?

För att fÄ svar ringde Malin Persson pÄ mÄndagen upp skolchefen Britt-Marie Isaksson och bad om ett möte med de inblandade:

- Det sa hon ja till. Men sedan frÄgade hon om jag verkligen ville att hon skulle vara med.

Historien bekrÀftas av förskoleklassens rektor, Hans Lönnelid. Han sticker inte under stolen med att nÄgot har gÄtt snett och att det Àr skolans ansvar. DÀremot tror han inte att arbetsklimat eller organisation har pÄverkat:

- Det hÀr Àr helt enkelt nÄgot som absolut inte fÄr hÀnda, men som ÀndÄ hÀnder ibland!

"Rutinerna ska ses över"
Förskoleklassen bestÄr av 25 barn, och 2,5 förskollÀrare. TvÄ av dessa fanns pÄ plats i fredags. En av dem gick till kyrkan med huvuddelen av barnen, medan den andra följde efter med ett barn som behövde extra hjÀlp efter en incident. I samband med detta rÀknades inte barnen - vilket hör till skolans rutiner.

- De ska ses över nu, Àven om jag anser att det hÀr beror pÄ den mÀnskliga faktorn, sÀger Hans Lönnelid.

Att mamman till den kvarglömda pojken inte underrÀttades direkt beror pÄ att förskollÀrarna ville ta det muntligt - men sedan ringde upp nÀr det visade sig att sexÄringen hÀmtades av en förÀlder till ett annat barn.

Kommer förÀldrarna till de andra barnen i förskoleklassen att informeras?
- Vi ska ha en aktivitetskvÀll med förÀldrarna, och dÄ resonerar vi gÀrna om saken, sÀger Hans Lönnelid.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om