Enligt henne har åtgärder länge diskuterats. I och med de långsiktiga planerna att bredda och göra E10 mellan Töre och Kiruna till en mötesfri väg har sedan en oseparerad gång-och cykelväg med kantsten som skydd mot trafiken genom Gyljen projekterats. Tidigare beräknat igångsättningsår var 2019 – nu är målet ett genomförande inom fem år.
– Omständigheter kan göra att vi får prioritera om. Detta görs inom myndigheten och regionen, säger Nordström.
Hon berättar att E10 ingår i EU:s TEN-T-vägnät, för vilket det finns en standard. Och att Trafikverket Region Nords egen inriktning är att alla tätorter – områden med minst 200 invånare – efter E10 upp till Kiruna ska ha separering för gång- och cykeltrafik.
Men ingen förlängning av gång- och cykelbanan genom Gyljen planeras?
– Vi har övervägt det. Men att bygga cykelvägar kostar omkring 10 miljoner per kilometer. Så vi är glada över att kunna börja någonstans, säger Nordström.
Lokalpolisområdeschef Lars Öberg i östra Norrbotten säger att ett 20-tal fortkörare rapporterades in vid två kontrolltillfällen på Gyljensträckan i somras – och att hastighetsövervakningen kommer att fortsätta som ett led i att stävja överträdelser.
Kan polisen även stöta på för att farorna ska byggas bort?
– Som remissinstans yttrar vi oss exempelvis kring hastigheter. Men sedan har vi ju samverkansforum där trafiksituationen tas upp, som med kommunen, säger Öberg.