Alla gymnasiepojkar känner större inflytande

Var införandet av egna datorer till skolelever en lyckad satsning?Frågar du eleverna i Övertorneå är svaret ja.Inte mindre än 92 procent av eleverna upplever genom datoranvändningen ökat inflytande på skolarbetet.

Foto: Linda Danhall

ÖVERTORNEÅ2014-02-25 18:57

Utvecklingsledare Camilla Sundkvist har genomfört en utvärdering av "en till en"-satsningen på datorer på högstadiet och gymnasiet i Övertorneå. "En till en" innebär att varje elev har fått tillgång till en egen dator via skolan. Detta infördes av flera anledningar, dels står det i skollagen och i läroplanen att skolan ska ta tillvara på elevernas vardagserfarenheter och dels att elever ska kunna använda modern teknik. Dessutom förespråkar EU vikten av digitalkompetens. År 2007 genomförde Myndigheten för skolutveckling en undersökning som visade att 70 procent av lärarna vid Sveriges skolor som infört dataanvändning enligt principen "en till en" ansåg att utbildningsmålen nås i högre grad, sedan införandet, samt att det blivit mer arbetsro i klassrummen och lugnare raster.

Ändrat arbetssätt

Camilla Sundkvist har genomfört en enkätundersökning och hon upplever en viss "enkättrötthet" i kommunen.

Det visar sig att samtliga lärare har ändrat sitt arbete efter datorernas inträde i skolan. 18 procent uppger att de ändrat undervisningen helt och 82 procent delvis.

Av Övertorneås lärare anser 60 procent att elevernas inflytande på undervisningen inte har ökat. Men 92 procent av eleverna anser att de numer kan styra sitt skolarbete bättre och det är 100 procent av pojkarna på gymnasiet som anser det.

Camilla Sundkvist konstaterar att lärarna inte upplever ett ökat inflytande "medan eleverna helt klart upplever att de kan styra sitt skolarbete bättre" och hon drar analysen "så eleverna upplever någon form av inflytande och påverkan som lärarna inte uppfattar som inlyftande och påverkan", vilket hon ser som intressant information.

Mer motiverade

Undersökningen visar också att både lärare och elever upplever att skolarbetet blivit mer motiverande med hjälp av dator och hela 83 procent av eleverna anser att de lär sig bättre med hjälp av datorn. 35 procent av lärarna är av samma åsikt.

Nu ska Barn- och utbildningsnämnden få del av utvärderingen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om