En elev i Övertorneå skrevs in på särskolan trots att det saknades pedagogisk, medicinsk och socialutredning.
Allvarliga brister
En psykologisk utredning fanns, men det är inte tillräckligt enligt Skolverkets regler.
Skolinspektionen kritiserar allvarliga brister i Övertorneå kommuns handläggning och utredning av elever "granskningen visar att utredningsunderlaget har så allvarliga brister att det inte räcker för de bedömningar som kommunen måste göra innan ett barn börjar i särskolan", skriver Skolinspektionen.
Kräver omtag
Granskningen gäller speciellt en elev.
I fallet saknas dokumenterat motiv till att skriva in eleven i särskolan.
Kommunen är ålagd att snarast kontakta elevens vårdnadshavare och att göra om och göra rätt.
Skolinspektionen kräver nya utredningar och därefter ett nytt beslut om särskola är rätt skolform. Skolinspektionen gör ingen
bedömning om placeringen i särskolan är rätt eller fel.
Uppföljning
Skolinspektionen kräver också att det medgivande som vårdnadshavare ska underteckna ska utformas i enlighet med lagtexten, med dess terminologi. De betonar också vikten av kontinuerlig uppföljning och omprövning vid tveksamheter kring en elev.
Granskningen är genomförd av undervisningsrådet, två jurister, enhetschef och undertecknad av avdelningschef Agneta Sandén.
Intern kritik
Barn- och ungdomsnämndens ordförande Ulf Hannu är kritisk.
- Det här är inte acceptabelt, de här felen får inte existera.
Han betonar vikten av att alla riktlinjer följs.
- Även om alla är eniga att det är en särskoleelev så ska ändå alla utredningar göras.
Senast den 15 mars 2011 ska kommunen redovisa hur bristerna har åtgärdats och hur rutinerna i fortsättningen kommer att ske för att bli "rättsäkert för barnen".
Vad händer nu?
- Vi i nämnden känner att det är grönt, att det arbetas på rätt sätt nu. Riktlinjer har tagits fram och praxis följs, säger Ulf Hannu.