Ett lysande exempel

Fritidshemmet Regndroppen får beröm av Skolinspektionen.– Vi är väldigt stolta över vår verksamhet, så det känns bra. Här är alltid full rulle, säger Kristina Grenemark.

ÖVERTORNEÅ2013-06-17 06:01

Regndroppen är Övertorneås största fritids och har drygt 50 barn och fem personal, med varierande utbildning personalen är lärare, förskollärare, fritidspedagoger och barnskötare som alla arbetar så väl i skolan som på fritids.

Stor variation

– Att vi har olika kompetenser är väldigt bra och gör att vi kompletterar varandra, säger Johan Mörtberg.

Inne i fritids finns allt från skaparrum, pingisbord till frisörshörna och en regnskog är under tillväxt.

”Hög kvalité med tillgång till goda resurser och av en både välutbildad och engagerad personal”, är Skolinspektionens omdöme om fritidset och de konstaterar ”god måluppfyllelse i förhållande till de nationella målen för verksamheterna”. Dock efterfrågas mer samverkan mellan skolan och fritidshemmet.

– Vår vision är att barnen med glädje ska vara här och det målet känns det som att vi uppnår. De kommer hit efter skolan, jackor flyger upp på hyllorna och de äter mellanmål sedan sprider de ut sig i huset med aktiviteter, säger Kristina Grenemark.

Ett eget hus

Fritidshemmet är unikt på det sätt att barnen har ett eget hus i flera våningar att husera i.

– Skolinspektionen sade när de var här att det är jättebra att eleverna kan byta lokal från skolan till fritids, säger Tuija Aidanpää.

I Övertorneå slutar barnen varierande tider på dagen, vilket gör att strömmen av barn börjar efter tolv och fortsätter till tretiden.

– Det är jättebra och ger oss tid med alla barn, säger Sari Mäkitaro.

Nu stundar de två årligen återkommande lägerdagarna. En dag innebär övernattning och aktiviteter på fritids och dagen därpå bär färden till Finland för ett hemligt resmål.

– Det är hemligt för barnen och en del av spänningen, säger Henri Niemi.

För att tjäna in pengar till lägret har barnen hållit bland annat tävlingar, loppis och öppet hus.

Och därmed har många olika pedagogiska övningar fått utrymme, matematik, socialkompetens, planering och mycket annat.

Önskningar för barnen

När pedagogerna får önska fritt, utan begränsningar av pengar, drömmer de om att renovera källaren och inreda en stor alteljé, en liten multiarena för spontan-idrott och att utomhusmiljön ska få det lyft som planerats i över tio år.

– Här finns en stor och härlig gård, men inte så mycket för barnen att göra. Tänk bara en vattenpump till sandlådan och tänk en labyrint och hinderbana. Men det viktigaste är att det nu blir en förändring ute för alla fantastiska barn, säger Tuija Aidanpää.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om