Monika Lövbrand var som många andra Övertorneåbor glad när Matarengivägsprojektet inleddes. Men så en dag berättar Monika Lövbrand att hon pratade med en som arbetade utanför hennes hus som sade "nu blev du instängd". Han hade rätt. Infarten till hennes hus som funnits i 42 år hade stängts av och ersatts med en gågata med nära två decimeter hög kantsten.
– Det går inte att åka rullstol över här och bilar, ambulans och räddningstjänst tar sig inte heller över, det här känns bedrövligt, säger Monika Lövbrand.
Sonen Magnus Lövbrand berättar om när Monika Lövbrand hastigt insjuknade och behövde ambulans.
– Ambulansen tog sig inte in på gården. Kommunen har helt kört över morsan, säger Magnus Lövbrand.
Monika Lövbrand har tillsammans med sina söner, assistenter och en teknisk rådgivare besökt kommunen flera gånger.
– Vi diskuterade oss fram till tre alternativ och kommunalrådet Roland Kemppainen såg mig i ögonen och lovade att ett av alternativen skulle kommunen infria, sedan dess har jag inte hört ett ljud och det är över ett år sedan, säger Monika Lövbrand.
De tre förslagen är att antingen så köper kommunen fastigheten eller så öppnas infarten igen eller så bygger kommunen en helt ny infart.
Kommunalråd Roland Kemppainen (S) säger att Monika Lövbrands man som inte längre finns i livet har gett sitt godkännande till stängningen av vägen. Men han ägde inte fastigheten och kunde därmed inte ge sitt tillstånd.
– Kommunen har inte heller kunnat visa något papper på detta. Det är bara skitsnack, säger Magnus Lövbrand.
Magdalena Johansson är assistent och hon vill att kommunen snarast ordnar tillbaka infarten.
– Det är skillnad på folk och folk, på vissa ställen finns nedfasningar för att bilar ska kunna köra och till kommunhuset är det slätt som ett dansgolv. Jag blir så arg när jag tänker på det här. Kommunen har lovat Monika att ordna det här felet men de gör det inte, ungarna försöker man lära att hålla vad de lovar och här handlar det om tilltron till våra styrande.
Anledningen till att infarten stängts är att kommunen ansåg att den är trafikfarlig. Kurt Juntti är gatuingenjör och familjens rådgivare han säger att kommunen stängt infarten mot regelverket.
– Dessutom finns det minst 20 exempel i Övertorneå där liknande infarter har fått vara kvar, säger Kurt Juntti.
Hur ska ni lösa situationen?
– Hon har fått en ny utfart, säger Roland Kemppainen.
Var?
– Men hon har inte byggt den. Miljö-och byggnadnämnden har tagit beslut att hon får göra en ny.
Ska hon betala en ny utfart när ni tagit bort den gamla?
– Det vet inte jag, det får hon ta med tekniska. Den infart hon hade kan inte öppnas igen och hon får göra en ny.
Hon säger att du lovat att lösa situationen?
– Jag kan inte göra någonting, säger Roland Kemppainen.
Roland Kemppainen säger att Monika Lövbrand själv kan bygga en infart från de parkeringar som upprättats högre upp längst vägen. Den infarten skulle i så fall leda rakt över hennes gård.
– Kommunen stängde min infart, ska jag betala en ny, det kan inte vara rätt, säger Monika Lövbrand.
Nu fortsätter hennes kamp för en infart till sin fastighet.