Mästerskytten Nils Ström fick en chock när han öppnade fakturan från Ekfors nätförvaltning. Det fakturerade beloppet hade ökat med drygt 340 procent.
Den normala elkostnaden för Övertorneås skytteförening brukar vara 7 800 kronor plus moms per år.
Ingen svarar
- Nu är den på 34 529 kronor plus moms. Räkningen brukar vara på 650 kronor per månad, nu är den 3 665, 75 kronor. Det här är riktigt konstigt, säger Nils Ström.
Vad som inträffat är att fakturan är beräknad på en 125 amperes säkring istället för den på 16 som sitter i elskåpet i skyttepaviljongen i Övertorneå.
Nils Ström har försökt få tag på såväl tvångsförvaltaren som Reijlers energitjänster AB som har sänt ut fakturan för Ekfors nätförvaltnings räkning, men förgäves.
- Det är ett riktigt skämt. Ingen svarar någonstans, det är bara telefonsvarare. Man börjar fundera vad som händer om det blir fel med strömmen, får man tag på någon då?
Många drabbade
Dan-Åke Nilsson bor också i Övertorneå:
- Jag har bott här i 43 år och alltid haft en 16 amperes huvudsäkring. Det räcker gott till oss.
Nu står det på fakturan att han har en 20 amperes säkring, vilket gjorde att räkningen blev 600 kronor dyrare än normalt.
- Jag rekommenderar alla att kontrollera sina räkningar noga, säger han.
I Lövheden rådde kaos på onsdagen när grannskapet försökte nå ansvariga.
För jordbrukaren Rolf Pelttari hade fakturan blivit en glad nyhet i juletider, om den inte varit helt felaktig.
- Det var en bra räkning. Den var beräknad på 16 amperes säkring och jag har 35 till jordbruket.
I måndags skulle Ekfors elkunder i Tornedalen ha lämnat in en förteckning med sina uppgifter om bland annat huvudsäkringens storlek.
- Med tanke på det är det underligt att den här fakturan kommer nu.
Oro
Oron är tydlig i Tornedalen. Över det rådande läget och över svårigheter att nå tvångsförvaltningen. Dessutom är många rädda att strömmen ska försvinna en riktigt kall dag.
- Det är kaos, helt ogörligt att ta emot alla samtal nu. Det är telefonsvarare som gäller, säger Jan-Erik Jonasson, tvångsförvaltningen.
Reijlers energitjänster har telefontid två timmar, två dagar per vecka.
- De överväger att öppna telefonlinjen nu. De är fullkomligt nedringda.
Han uppmanar alla kunder som fått en felaktig faktura att kontakta Reijlers för att lösa problemet.
- Det är jättesvårt att identifiera felen utan att kunden hör av sig.
Vad har hänt?
- När Reijlers sammanställde underlaget från exelfiler till fakturor blandades några kolumner om. Vi vet inte hur många som drabbats. Det är klart störande när vi nu försöker få ordning och reda. Det är så synd om folk som drabbas, säger Jan-Erik Jonasson.