Ung företagare som inspireras av naturen
Förra året fanns ett ungdomsföretag i Övertorneå. Nu finns det 15. - Mitt företag går riktigt bra, säger Malin Westerberg, en av kommunens UF-företagare.
Så här i julklappstider har Malin Westerberg naturligtvis lanserat en julkollektion av sina smycken.
Foto: Fotograf saknas!
I somras började Malin Westerberg, 18 år, tillverka smycken som hon sålde. Från det utvecklades ett UF-företag som hon nu ska driva i ett år. Företaget heter Made by malin UF och hennes armband är en hyllning till Tornedalens natur.
- Jag får min inspiration av den vackra naturen, säger hon.
Julkollektion
Försäljningen av armbanden går riktigt bra berättar hon.
- Nu börjar de ta slut så jag måste börja tillverka fler snart.
Malins första mål var att tillverka 50 armband men det antalet har hon sålt många gånger om.
I vinter har hon tillverkat en julkollektion som har börjat sälja som julklapp.
- Det är roligt att folk hört talas om mina smycken. Och att de dessutom vill köpa dem, säger Malin Westerberg.
Malin är nöjd med den produktionstakt hon nu har. Eftersom studierna som sista års-student på Gränsälvsgymnasiet också tar mycket tid så skulle hon inte hinna med mer säger hon.
Ansvar
Som UF-företagare, alltså företag som drivs av elever inom skolans ramar, får man lära sig sköta allt som rör ett företag. Malin precis skrivit klart sin affärsplan, som är ett av kraven.
- När man driver ett företag växer man otroligt mycket som person, säger hon.
Hon har blivit tvungen att ta ett vuxet ansvar över sitt eget arbete.
- Men såklart får jag stöd från lärare på skolan, bland annat från Rickard Nilsson.
Rickard Nilsson är lärare och projektledare för det projekt som ska lyfta upp företagsamheten bland eleverna på Gränsälvsgymnasiet.
- Det kommer att hålla på i två år. I år jobbar de mer strukturerat med en verksamhetsplan och en arbetsgrupp till skillnad från tidigare år. Det är verkligen roligt att se resultat, säger Rickard Nilsson.
Marknadsföring
När Malin Westerberg berättar om sin marknadsföring skrattar hon och säger att hennes bästa marknadsföring är "mun mot mun-metoden". Om framtiden är hon fortfarande lite osäker. Hon kan definitivt tänka sig fortsätta med egenföretagandet, men då som bisyssla.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!