Trögt hitta operatörer till Pajala-Ylläs airport

Charterturisterna lyser med sin frånvaro på Pajala flygplats.Frågan är om det kommer några?- Vi har många krokar ute, varav en stor sådan som kan lyfta hela projektet, säger Jan-Erik Blomqvist, verkställande direktör vid Pajala utveckling AB (Puab).

Så här såg det ut när Pajala-Yllläs airport invigdes för drygt ett år sedan. Hannele Pokka (landshövding  i finska Lappland), Per-Ola Eriksson, Bengt Niska, Heikki Havankka (kommunchef Kolari) och Bo Bylund (Ams dåvarande generaldirektör) var bland invigningsgästerna.                                    FOTO: K-L SUNDQVIST

Så här såg det ut när Pajala-Yllläs airport invigdes för drygt ett år sedan. Hannele Pokka (landshövding i finska Lappland), Per-Ola Eriksson, Bengt Niska, Heikki Havankka (kommunchef Kolari) och Bo Bylund (Ams dåvarande generaldirektör) var bland invigningsgästerna. FOTO: K-L SUNDQVIST

Foto: K-L Sundqvist

PAJALA. 2009-01-09 06:00
Den 1 februari blir Pajala-Ylläs airport gränsövergångsställe, vilket innebär att flygplatsen inom kort också kan bli tullflygplats, och därmed ta emot flyg som kommer från
utanför EU. Bland annat finns stora förhoppningar om att locka ryska turister.
Stor krok ute
Men kontakter finns även på andra håll.
- Vi har en stor krok ute som är väldigt lovande. Får vi napp på den så ser det mycket ljust ut, säger Jan-Erik Blomqvist som i övrigt är mycket förtegen om vem det kan röra sig om.
- Intressenten i fråga håller på att göra en besiktning av förhållandena på landningsbanan, men de gör även andra undersökningar.
Arbetet har gått trögt
Blomqvist kan i dag inte säga när en eventuell trafik kommer igång.
- De har som krav att ingenting får komma ut.
Annars har arbetet med att få flygplan att landa på den utbyggda landningsbanan gått väldigt trögt och skeptikerna till satsningen har fått vatten på sina kvarnar.
- Detta är en investering som inte försvinner från oss. Jag tror bestämt att Pajala kommer ha nytta av flygplatsen i framtiden, säger Jan-Erik Blomqvist.
Han håller dock med om att det går trögt med att hitta operatörer.
En nagel i ögat
- Jag tror dock mycket på den här stora kroken vi har ute. En nagel i ögat är att SAS har börjat flyga till Kittilä till mycket bra priser. En tur och retur-biljett från Arlanda lär kosta under 2 000 kronor.
Annars har man på finsk sida också märkt av lågkonjunkturen.
- Det är en klen tröst för oss att det är kärvt också
i Finland, säger Blomqvist.
Bolag för att underlätta
Bolaget PJA Lapland har bildats med syfte är göra det smidigare för de bolag som kan tänkas börja flyga på Pajala.
- Bolaget ska jobba på sitt sätt genom intressenterna i bolaget, säger Jan-Erik Blomqvist.
Hittills har utbyggnaden av flygplatsen kostat 55 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om