Ett av företagen som drabbas extra hårt är Peabägda Cliffton mining som sköter transporterna av järnslig från Kaunisvaara till Pitkäjärvi. Samtidigt som beskedet kom att gruvan stängs på obestämd så varslade företaget sina 191 chaufförer, det vill säga alla.
- Ett tufft besked. Många av våra chaufförer blev förstås bedrövade. Samtidigt säger fler av dem att ”loppet är inte kört”, säger arbetschefen Peter Bohm som var på presskonferensen i Pajala.
Extra tufft är det för de chaufförer som flyttat till Junosuando med omnejd enbart för jobbet.
- Vi har folk från hela Sverige. En del veckopendlar, men det finns också såna som flyttat upp med familj och allt, säger Peter Bohm.
Lastbilarna fortsätter dock rulla ett tag till.
- Vi kör så länge det finns järnslig i lager, vilket bör ta några dagar. Sedan har vi jobb i Pitkäjärvi fram till, som det ser ut idag, fredag i nästa vecka. Men det kan bli längre. Allt som har producerats ska upp på en båt som är på väg in, säger Peter Bohm.
Totalt är det 25 bilar som har rullat på senare tid.
- Vi stoppade ytterligare leveranser av bilar när beslutet att lägga linje 2 i malpåse kom, säger Peter Bohm.
Det är inte bara chaufförerna som drabbas. Byn Junosuando, som varit navet för transporterna, drabbas väldigt hårt om verksamheten inte kommer igång inom en snar framtid.
- V i kan bara hoppas på det bästa, säger Peter Bohm.