När Kaunis Iron startade brytningen i Kaunisvaara var ambitionen att producera 2 miljoner ton år 2020. Det målet nåddes redan 2019 och sedan i maj i år produceras järnmalm på nivån 2,3 miljoner ton per år.
Kaunis Iron kör i snitt två tågsätt per dygn mellan omlastningsstationen i Svappavaara och utskeppningshamnen i Narvik. Nu har bolaget ansökt om fler så kallade tåglägen. I klartext handlar det om att få köra ytterligare ett tågsätt per dygn.
– Man kan också hantera produktionsvariationer genom att köra med fler vagnar, men ett tågsystem med sådan flexibilitet ställer också krav på fler lok för rätt dragkapacitet. I vårt fall med den ökade produktionen krävs helt enkelt fler tåglägen, säger Klas Dagertun, vd för Kaunis Iron..
Läget är just nu gynnsamt för Kaunis Iron. Förra veckan var järnmalmspriset uppe i 125 dollar per ton, den högsta noteringen sedan juni 2014.
Dagens produktion på 2,3 miljoner ton klaras i den ena av linjerna i anrikningsverket i Kaunisvaara. Med en del investeringar skulle den andra linjen kunna tas i drift och därigenom skulle produktionen teoretiskt kunna fördubblas.
Någon drastisk produktionsökning är dock inte aktuell i nuläget.
– Konsekvensen av det vore ju att gruvans livslängd förkortas. För oss är det väldigt viktigt i nuläget att bygga upp en långsiktigt hållbar verksamhet i Kaunisvaara och Tornedalen. Vi behöver så lång brytningstid som möjligt i nuvarande gruva för att komma i fas med långsiktigt prospekteringsarbete, få vårt nya tillstånd på plats och dessutom tillstånd för nya fyndigheter vilket är en stor utmaning i dagens Sverige, säger Klas Dagertun.
Fördubblad produktion skulle också betyda en fördubbling av transporterna med lastbilar mellan Kaunisvaara och Svappavaara, med allt vad det innebär miljöpåverkan och ökad riskexponering för medtrafikanter.
– Som marknadsläget är just nu, med en relativt stark dollar och med ett gynnsamt järnmalmspris, behöver inte vi maximera lönsamheten i ett kort perspektiv. Långsiktighet är viktigare. Vi mår väldigt bra ekonomiskt i dag av att producera 2,3 miljoner ton. Då finns det inte någon tydlig ambition att i nuläget förflytta sig från det, säger Dagertun.
Kauis Irons resultat förra året blev 389 miljoner kronor.
Blir det minst lika bra i år?
– Ja, är det korta svaret. Det är såklart jätteroligt, men det enda man vet säkert i den här branschen är att det går upp och ner. Marknadsläget 2020 har hittills varit väsentligt bättre än 2019, därför vågar jag svara ja på frågan, säger Klas Dagertun.