Kaunis Irons miljödröm: 15 mil elvÀg

I framtiden kan jÀrnslig frÄn Pajala fraktas pÄ vÀrldens första elektriska bilvÀg i arktiskt klimat. Redan i höst drar förstudien igÄng dÀr visionen Àr en 15 mil lÄng elvÀg.

Foto: Thomas Lövgren

Pajala2019-06-24 05:00

Kaunis Iron kör idag 90 tons malmtransporter dygnet runt, Äret om för att frakta sina produkter till Svappavaara dÀr det omlastas till tÄg. Kaunis Iron har har uttalat en förhoppning om jÀrnvÀg till Pajala, men det Àr bÄde kostsamt och en lÄngdragen process. De tunga transportera slÀpper, enligt gruvbolagets egna utrÀkning, ut cirka 15 000 ton koldioxid Ärligen. Men de stora dieselutslÀppen Àr inte förenliga med högt stÀllda klimatmÄl i samhÀllet. DÀrför ser gruvan över olika alternativ och ett sÄdant Àr alltsÄ en elvÀg.

– Planen Ă€r att under hösten genomdriva en förstudie för att titta pĂ„ möjligheterna och vad man kan hitta pĂ„ med den hĂ€r vĂ€gstrĂ€ckan vad gĂ€ller elektrifiering, sĂ€ger Andreas Lantto, logistikchef vid Kaunis Iron.

I projektet som leds av Energikontoret i LuleÄ ingÄr Vattenfall, Trafikverket, Volvo lastvagnar, Wist Last och buss, Region Norrbotten och Norrbottens kommuner samt Energimyndigheten.

– Det Ă€r en ganska stor konstellation och kĂ€nns jĂ€tteroligt att vi hittat den hĂ€r samarbetsformen. Det blir ett jĂ€ttespĂ€nnande projekt.

Även projektledare frĂ„n den 12 kilometer lĂ„nga elvĂ€g som byggts i GĂ€vle har varit upp och informerat. Projektet Ă€r i sin linda, men för Kaunis Iron finns vissa saker att ta höjd för redan nu.

– Vi vill hitta en lösning att nĂ€r vi byter till nĂ€sta generations fordon redan nu har nĂ„got enstaka fordon som Ă€r förberett för elektrifiering.

Kortsiktigt handlar det om att rita upp en plan, men pÄ lÄngsikt Àr alltsÄ visionen att diesellastbilar ska ersÀttas med eldrivna motsvarigheter.

– Den hĂ€r vĂ€gen Ă€r lĂ€mplig av flera olika skĂ€l, dels Ă€r det samma fordon som kör samma strĂ€cka fram och tillbaka Ă„r ut och Ă„r in. En vanlig lastbilstransport kör frĂ„n punkt A till punkt B, C och D, sĂ€ger Andreas Lantto.

Att det rör sig om 90 ton tunga transporter som trafikerar vÀgen Àr ocksÄ en orsak.

– Sedan Ă€r det ju det arktiska klimatet. Skulle det bli verklighet med en teststrĂ€cka sĂ„ Ă€r vi, vad jag förstĂ„r, först ut med elvĂ€g i arktisk miljö.

Men kallt klimat erbjuder en del utmaningar.

– Det gĂ€ller att fĂ„ tekniken att funka nĂ€r det Ă€r kallt, snöigt och blött. Men vi kommer troligen att besöka teststrĂ€ckan i GĂ€vle och dryfta deras erfarenheter och problemstĂ€llningar.

Ett flertal projekt med elektrifiering av vÀgstrÀckor pÄgÄr runt om i vÀrlden och har konstruerats pÄ olika sÀtt.

– Det Ă€r ocksĂ„ en sak som förstudien ska utröna. Ska vi gĂ„ pĂ„ kontaktledning i luft eller en skena eller kontaktledning i marken?

Finns det bÀring att bygga en teststrÀcka sÄ finns det möjlighet att gÄ vidare. I synnerhet förbifarterna som planeras i Masugnsbyn och Vittangi kan vara potentiella teststrÀckor.

– Sen blir det ju förmodligen nĂ„gon typ av hybridlösning dĂ€r man laddar i uppförsbackar dĂ€r det gĂ„r tungt och sedan har man inte ledning i luften i utförsbackar. Det gĂ€ller att nyttja geografin.

En fullstÀndigt elektrifierad elvÀg mellan Kaunisvaara och Svappavaara skulle eliminera de 15 000 ton koldioxid som slÀppts ut av transporterna Ärligen.

– Framtidsvisionen Ă€r att vi hittar en helt fossifri lösning. För ska vi fĂ„ sĂ„ mycket nyttolast som möjligt med oss dĂ„ kan vi inte ha bĂ„de en dieselmotor och ett batteripack i bilen. SĂ„ det bĂ€sta vore att gĂ„ helt för el.

– Men det Ă€r en vision som sagt, det ska bli spĂ€nnande att se. Det finns ett stort intresse frĂ„n olika hĂ„ll.

Fotnot: Förra veckan beviljade Trafikverket en förlÀngd dispens för Malmtransport i Norr, Kaunis Irons logistikbolag, att framföra 90 tons lastbilar lÀngs E45, vÀg 395 och vÀg 99. Men eftersom det första verksamhetsÄret kantats av trafikolyckor, varav tvÄ med dödlig utgÄng, sÄ skÀrper Trafikverket kraven pÄ trafiksÀkerhet mot gruvbolaget.

Fakta

Varje dag, dygnet runt, rullar 25 lastbilar frÄn Volvo av modellen FH16 750 mellan omlastningscentralen i Svappavaara och gruvan i Kaunisvaara. Totalt har gruvbolaget 28 malmlastbilar. Antalet förare Àr 125 stycken.

Varje lastbil kör 36 000 mil per Är och slÀpper ut 15 000 ton koldioxid.

Trafikverket har beviljat en dispens vilket gör att de 90-ton tunga ekipagen fÄr fÀrdas pÄ vÀgen. Varje lastbil lastas med 63 ton produkt, sÄ kallad jÀrnslig.

VÀl framme i Svappavaara lastas sligen pÄ tÄg som förs till malmhamnen i Narvik. DÀr fylls fartyg som sedan transporterar produkten vidare. NÀr fartyget Golden Ruby lÀmnade Narvik var hon lastad med 72 000 ton slig.

Kaunis Iron har tre stora kunder, Tata Steel i Holland, japanska Mitsubishi samt en kund i Bahrain. Gruvbolagets produktionsmÄl Àr tvÄ miljoner ton produkt Ärligen.

KĂ€lla: Kaunis Iron

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om