Kaunis Irons smäll – röda siffror för 2024

Urspårningar på Malmbanan, svagt järnmalmspris och dryga sjötransporter. Där har ni tre faktorer till att Kaunis Iron för första gången sedan starten kommer att redovisa röda siffror i årsbokslutet.

Malmpriset har varit lågt under 2024, vilket är en av faktorerna till att Kaunis Iron nu tvingas redovisa ett förlustår.

Malmpriset har varit lågt under 2024, vilket är en av faktorerna till att Kaunis Iron nu tvingas redovisa ett förlustår.

Foto: Maria Unga

Pajala2025-02-05 20:43

Det är Haparandabladet (HB) som har nyheten att 2024 blir ett förlustår. Siffrorna är inte klara men vd Klas Dagertun anser inte att det handlar om ett alarmerande läge, enligt HB.

Gruvbolaget berättade nyligen att man lyckats tömma de lager som byggts upp i Pitkäjärvi under tågstoppen förra vintern. Lagringen beräknas ha kostat bolaget 300-400 miljoner kronor.

undefined
Pitkäjärvi. Här byggde Kaunis Iron ut sina lagringsmöjligheter avsevärt under de veckor då trafiken låg nere på Malmbanan, nordväst om Kiruna.

– Anledningen är inte bara tågstoppen. Suezkanalen är stängd och vi tvingas köra malm till Kina runt Afrika och Godahoppsudden, vilket höjer sjöfraktkostnaden avsevärt. Detta samtidigt som priserna på järnmalm har varit dåliga, säger Klas Dagertun till HB.

Under året har Kaunis Iron dragit ned på personalen med ett 50-tal anställda.

– Men vi har ändå gemensamt visat att vi klarar även rejäla prövningar trots att vi tyvärr tvingats minska på personal. Det ger en god självkänsla för hela företaget. Jag ser fram mot en god långsiktig framtid för Kaunisvaaragruvan även om läget i världsekonomin verkligen inte känns lugn just nu, säger Dagertun till HB.

Malmpriset ligger i dag på 105 dollar per ton. Det är klart högre än i höstas, då Kaunis Iron lade ett varsel. Då var malmpriset nere i 91 dollar per ton cirka.

undefined
Klas Dagertun, vd för Kaunis Iron.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!