Det är Haparandabladet (HB) som har nyheten att 2024 blir ett förlustår. Siffrorna är inte klara men vd Klas Dagertun anser inte att det handlar om ett alarmerande läge, enligt HB.
Gruvbolaget berättade nyligen att man lyckats tömma de lager som byggts upp i Pitkäjärvi under tågstoppen förra vintern. Lagringen beräknas ha kostat bolaget 300-400 miljoner kronor.
– Anledningen är inte bara tågstoppen. Suezkanalen är stängd och vi tvingas köra malm till Kina runt Afrika och Godahoppsudden, vilket höjer sjöfraktkostnaden avsevärt. Detta samtidigt som priserna på järnmalm har varit dåliga, säger Klas Dagertun till HB.
Under året har Kaunis Iron dragit ned på personalen med ett 50-tal anställda.
– Men vi har ändå gemensamt visat att vi klarar även rejäla prövningar trots att vi tyvärr tvingats minska på personal. Det ger en god självkänsla för hela företaget. Jag ser fram mot en god långsiktig framtid för Kaunisvaaragruvan även om läget i världsekonomin verkligen inte känns lugn just nu, säger Dagertun till HB.
Malmpriset ligger i dag på 105 dollar per ton. Det är klart högre än i höstas, då Kaunis Iron lade ett varsel. Då var malmpriset nere i 91 dollar per ton cirka.