Webbaserade tidskriften Intelligent Logistik - som även publiceras i pappersformat i samarbete med bland andra Dagens Industri - analyserar läget för Northland Resources inför måndagens besked om eventuell nyemission och säkrad finansiering.
I en debattartikel konstaterar chefredaktören Gösta Hultén att den stora orsaken till att gruvbolaget har ett kapitalbehov på 2,5 miljarder kronor är att volymerna är betydligt mindre än förväntat.
"Det är de överraskande höga operationella kostnaderna och främst logistikkostnaderna i Northland Resources som har orsakat den akuta ekonomiska krisen i gruvbolaget", skriver Gösta Hultén.
Låg malmproduktion
Detta har även konstaterats av Northlands styrelseordförande:
- Krisen beror mycket på för gruvbolaget ofördelaktiga logistikkontrakt, som inte kan justeras ned under inledande faser av låg malmproduktion, sa Anders Hvide vid en telefonkonferens den 25 januari.
Det var, enligt Intelligent Logistik, en engelsk advokatfirma som utformade kontrakten med underleverantörerna Peab, Savage och Grieg. Avtalen skulle säkerställa logistikkedjan för leverens av järnmalm från gruvprojektet inför den planerade starten av utskeppningen från Narvik med start den 9 februari.
"Avtalens totala värde uppgår till 900 miljoner amerikanska dollar eller cirka sex miljarder svenska kronor och binder Northland fram till 2021", skriver Gösta Hultén.
Logistikkedjan
Avtalen innebär att Savage koordinerar hela logistikkedjan från Kaunisvaara till Narvik samt hanterar järnvägstransporten från omlastningscentralen i Pitkäjärvi till Narviks hamn via Malmbanan.
Men enligt Intelligent Logistik har alltså volymerna av malm långt ifrån motsvarat de beräknade.
"Trots det ger avtalet logistikleverantörerna rätt att i princip få full betalning", skriver Gösta Hultén.