Även produktionen gick ned. 1,9 ton malm producerades under förra året, jämfört med 2,3 ton 2023.
– Marknaden för järnmalm har varit avvaktande och mera svag än stark, mycket på grund av den fortsatta osäkerheten i Kina där stålindustrin kämpar med låga marginaler på grund av lägre efterfrågan. Hur utvecklingen i Kina ser ut de kommande tolv månaderna kommer i stor utsträckning att prägla den globala marknaden för järnmalm, säger bolagets ekonomichef Linus Styrman i ett pressmeddelande.
Förlusten och den minskade produktionen förklaras bland annat med det oroliga läget kring Suezkanalen som har bidragit till ökade fraktkostnader och de omfattande stoppen på Malmbanan mellan december 2023 och juni 2024. Tågstoppen har enligt pressmeddelandet utmanat hela koncernen och haft stor påverkan på bolagets ekonomi.
Avbrotten på Malmbanan skedde dessutom under en tidsperiod då järnmalmspriserna var bättre än i dag och bolaget gick därför miste om intäkter. "Sammantaget kan de ekonomiska konsekvenserna av dessa utmaningar summeras till närmare en halv miljard kronor", uppges det från Kaunis Irons sida.
Enligt bolaget har kostnadsbesparingar och effektiviseringar gjorts för att stärka verksamheten och säkra värdet för investerare.
– Trots de utmaningar vi står inför, är vi rustade att navigera framåt och skapa förutsättningar för fortsatt tillväxt och hållbar utveckling, säger Kaunis Irons vd, Klas Dagertun.