De specialbyggda lastbilarna som ska frakta järnmalmskoncentratet, eller järnsligen som det också kallas, har varit ett stort samtalsämne.
Många har uttryckt både oro och undran över om det överhuvudtaget kommer vara möjligt att framföra dessa 90 ton tunga "monster" på vägarna det här blir frågan om.
Inga monsterbilar
Men nu finns de två första ekipagen på plats i Kaunisvaara och de visades upp under stort pompa och ståt.
Men några monsterbilar är det inte frågan om. De ser ut som "vanliga" lastbilsekipage, med den skillnaden att det är några hjulaxlar fler.
Ekipagen är 23,9 meter långa och väger knappt 27 ton utan last. Det innebär att varje ekipage kan lasta 63 ton järnmalmskoncentrat.
- Detta är ett jätteviktigt projekt för oss. Varje ekipage kostar 3,3 miljoner kronor och till en början rör det sig om 80 bilar, säger John Winell, vd för Scania-bilar i Sverige.
Chaufförer
Johanna Funck är en av de först anställda chaufförerna.
- Jag är anställd sedan en vecka tillbaka, säger Johanna som kört lastbil i tio år.
- Tidigare har jag kört timmerbil och nu senast i gruvan i Malmberget.
Däremot har hon ännu inte hunnit köra de här bilarna.
- Det blir premiär nu och det ska bli kul.
Vad är största skillnaden?
- Det är vikten.
Varje ekipage är också, som NSD berättat om tidigare, utsmyckade med foton på tornedalingar, kända och mindre kända. Totalt är det 89 modeller och en av dem är Meg Rehnstedt, 12, Junosuando.
- Rätt kul att vara med på bilarna, säger Meg som var på plats.
Vad säger kompisarna?
- De säger inte så mycket. Några andra är också med.
Logistikchefen på Northland, Willy Sundling, säger att ännu en milstolpe är passerad.
- Första bilen rullar härifrån i mitten av december.
Han säger också att den första båten kommer vara något mindre än normalt.
- Vi kommer lasta den med en mindre kran eftersom skeppslastaren inte kommer stå klar i Narvik förrän under tredje kvartalet 2013.
Trafikljus
Trots en hel del kritik från olika håll, anser Trafikverket att dessa tunga fordon är den bästa lösningen just nu.
- Det är bra för samhället och det är bra för företaget, säger samordnaren för detta projekt, Krister Palo.
Det kommer också bli ljusreglerade broöverfarter vid Autio (Torneälven) och väster om Junosuando (Tärendöälven).
- Hur exakt det ska fungera har vi ännu inte klart för oss. Men det blir någon form av signalsystem som ger lastbilarna förtur, säger Krister Palo.
Han säger vidare:
- Vi kommer hålla uppsikt om det händer någonting efter vägen. Och vi kommer också förbättra vinterunderhållet.
När det gäller genvägen från Kaunisvaara till Junosuando räknar Trafikverket med att den kan stå klar 2017.