Narvik billigast

Gruvbolaget Northland resources beslut att skeppa malmen från Kaunisvaara via Narvik garanterar att jobben också hamnar på svensk sida.- Om utredningen visar att det är mest ekonomiskt så är det svårt att ha några invändningar, säger Pajalas kommunalråd Bengt Niska (S).

Bengt Niska.

Bengt Niska.

Foto:

PAJALA2010-09-28 06:00
Redan i lördagens tidning kunde NSD berätta att Northland resources väljer Narvik som utskeppningshamn. I går blev det även officiellt när Northland offentlig gick ut och lämnade sin lönsamhetsanalys för Kaunisvaaraprojektet. Enligt företaget så blir det sju dollar billigare per ton att skeppa via Narvik jämfört med Kemi. Vidare framgår att hela investeringen betalar sig på knappt fem år.
Stopp för projektering...
Beskedet innebär också att den pågående projekteringen av järnvägen från Kaunisvaara mot Finland stoppas.
- Nu blir det en helsvensk lösning. Men en bro vid Huuki skulle ändå vara välkommen. Det ska ju även bli gruvbrytning i Hannukainen på den finska sidan, säger Bengt Niska.
Beskedet innebär att flera hundra jobb säkras på svensk sida.
Väg via Junosuando?
Ett tag var oron stor över att bolaget skulle välja att pumpa malmen i en ledning över till finska sidan för anrikning. Inte heller en järnväg till Finland hade garanterat jobben i Sverige. Det är dock ingenting som kommunalrådet vill kommentera.
- Det viktiga nu är att lägga fokus på Kaunisvaara-Svappavaara, inte bara när det gäller järnvägen utan också landsväg. Här bör man fundera på en maximal förkortning genom att dra landsvägen mot Junosuando. Då handlar det om mil i förkortning, säger Niska som vill ha ett snabbt agerande.
- En järnvägs- och vägutredning mot Svappavaara måste igång omedelbart i en parallell process.
Lastbilar - tills vidare
I vilket fall som helst så kommer det dröja åtskilliga år innan en eventuell järnväg mellan Kaunisvaara och Svappavaara står klar. Fram tills dess blir lösningen lastbilar.
På Trafikverket har de nu att ta ställning till vad de ska göra med den pågående projekteringen mot Finland efter gårdagens klara besked från gruvbolaget.
- Nu måste vi sätta oss ner med berörda parter och diskutera. Både Northland resources och finska Trafikverket är ju medfinansiärer, säger projektledaren Magnus Nilsson som upplyser om att projekteringen hittills kostat drygt 15 miljoner kronor.
I månadsskiftet oktober-november räknar bolaget med att börja med industriområdet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om