Narvik kan snuva Kemi på malmen
I stället för Kemi kan det bli Narvik.Gruvbolaget Northland resources är på väg att ändra sig när det gäller utskeppningen av Pajalamalmen.- Narvik möjliggör större fartyg och därmed lägre fraktkostnader, säger Karl-Axel Waplan, vd för Northland resources.
Tummen upp för gruvan. Kommunalrådet Bengt Niska är glad över att gruvbrytningen närmar sig. Om ingenting oförusett inträffar så räknar Karl-Axel Waplan med att starten blir under september.FOTO: K-L Sundqvist
Foto: K-L Sundqvist
Ett antal samrådsmöten har även hållits.
Men nu är det inte alls säkert att det blir den lösningen som Norhtland väljer.
Narvik har dykt upp som ett alternativ.
- Vi har fått indikationer från kunder om att det blir betydligt lägre fraktkostnader att skeppa från Narvik som kan ta emot mycket större fartyg. Dessutom är det isfritt där året om och det är kortare väg till kunderna, säger Karl-Axel Waplan.
Diskussioner förs med Narviks kommun.
- Det finns plats vid en befintlig kaj som vi kan nyttja, säger Karl-Axel Waplan.
Malmbanan
I så fall kommer malmen fraktas på lastbil till antingen Malmberget eller Svappavaara och därifrån lastas om för vidare transport på Malmbanan.
- Vi för intensiva diskussioner med Trafikverkets representanter och enligt dem så räcker kapaciteten, säger Karl-Axel Waplan.
Waplan säger också att det bara blir ett av alternativen.
- Så länge som vi bara bryter i Kaunisvaara så satsar vi på en hamn. När vi börjar bryta i Hannukainen kan Kemi i så fall också bli aktuell.
Narviksalternativet ger också LKAB möjlighet att köpa slig av Northland.
- Vi kommer producera en perfekt slig för pelletstillverkning. Men det är i så fall en senare diskussion, säger Karl-Axel Waplan.
Om Narviksalternativet blir verklighet så handlar det om ett lastbilsraylly med uppskattningsvis 200 lastbilar per dygn under uppskattningsvis fem, sex år. Sedan bör en järnväg stå klar.
Just nu pågår ett intensivt arbete med att räkna fram en lönsamhetsanalys, som enligt Karl-Axel Waplan beräknas vara klar under september.
- Det är mycket jobb på kammaren tills vi vet var vi hamnar.
Intensiva förhandlingar
Parallellt pågår den fysiska planeringen med uppstarten.
Detta gigantiska projekt kostar förstås också mycket pengar. Intensiva förhandlingar med investerare och banker pågår för fullt. Här bör den goda marknad som just nu råder, underlätta.
- Vi träffade både investerare och banker i förra veckan, säger Karl-Axel Waplan som är mycket förhoppningsfull.
Förhoppningsfull är också kommunalrådet Bengt Niska (S).
- Vi följer utvecklingen oerhört noga. Oavsett vilket alternativ de väljer så finns malmen här och det kommer ge jobb.
- Om det blir Narviksalternativet är det viktigt att det blir en väg genom skogen mot Anttis. Den förkortar avståndet med ett par mil. Dessutom slipper flera byar biltrafiken och pendlingsavstånden minskar, säger Niska.
Miljötillståndet
Närmast väntar dock gruvbolaget in beslutet om miljötillståndet från Gränsälvskommissionen. Det offentliggörs i nästa vecka, närmare bestämt fredagen den 20 augusti.
- Vi hoppas kunna sätta igång i under september, säger Karl-Axel Waplan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!