Niskas drömbesked
Ytterligare ett steg har tagits mot en järnväg till Pajalas gruvor.Banverket och gruvbolaget Northland resources har ingått en avsiktsförklaring om gemensam finansiering av banan.- En treårig dröm börjar gå i uppfyllelse, säger kommunalrådet Bengt Niska (S).
För två år sedan stod kommunalrådet Bengt Niska vid Muonio älv och nästan bad till högre makter om en järnväg över till finska sidan. Nu verkar det som att hans önskan är på väg att infrias. FOTO: Göran Ström
Foto: Göran Ström
- Jag är mycket glad och jag tycker att Banverket och gruvbolaget jobbat föredömligt tillsammans, säger Bengt Niska.
Avsiktsförklaringen innebär att Northland resources ska svara för en andel som motsvarar kostnaden för alternativa transportlösningar, i det här fallet en pumpledning som enligt lösa beräkningar kostar cirka 20 miljoner dollar. Åtagandena ska senare preciseras i ett genomförandeavtal. En förutsättning är att projektet finns med i den nationella plan för transportsystemet för 2010-2021 som regeringen fastställer i vår, troligen i mars månad.
- Detta är ett viktigt projekt som bidrar till ökad tillväxt och nya arbetstillfällen i Sverige och Finland och har därför stor betydelse för hela Sveriges utveckling i allmänhet och norra Sveriges i synnerhet, säger Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand i ett pressmeddelande.
Glada tongångar
Från gruvbolagets sida är det också glada tongångar.
- Bara för ett halvår sedan så fanns det många som tvivlade. Men nu kan vi säga att det är ytterligare ett steg mot en järnväg. Även om inte finansieringen är klar i dagsläget så visar det sig att detta är fullt möjligt och vi har i praktiken förbundit oss att samarbeta, säger Jonas Lundström, kommunikationsdirektör vid Northland resources.
Klar 2013
Den nya banan är tänkt att dras från planerade nya gruvor vid Kaunisvaara fram till den finländska järnvägen öster om Muonio älv. Bygget beräknas kosta mellan 750 och 1 250 miljoner kronor. Utöver det krävs en upprustning på finska sidan, vilket planeras av det finländska Trafikverket.
Ambitionen är att järnvägen, som ska byggas med finsk spårvidd, ska stå klar under 2013.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!