Järnvägen är nödvändig för transport av den svenska malmen till den planerade utskeppningshamnen i Kemi. Den svenska järnvägen kommer att ansluta till finska statsjärnvägarna i Äkäsjokisuu.
Banan blir unik för Sverige genom att den planeras få den bredare rysk-finska spårvidden 1 524 millimeter. I Sverige råder den engelska spårvidden 1 435 millimeter.
I förstudien studerades också ett sydligt alternativ med anslutning till finska järnvägsnätet vid Kolari.
- Vid en sammanvägd bedömning av funktion, kostnad och miljö var alternativet via Äkäsjokisuu totalt sett mest fördelaktigt, säger Banverkets projektledare Magnus Nilsson.
Planeringen går nu vidare med nästa fas, järnvägsutredningen, där man bland annat ska studera passager av känsliga miljöer. En annan fråga är vilken typ av bro som ska byggas över Muonio älv.
Valet av det nordliga alternativet öppnar möjlighet till en kombinerad väg- och järnvägsbro. Ambitionen är att järnvägen ska stå klar under 2013.
Järnvägen planeras och finansieras tillsammans med gruvbolaget Northland Resources och med det finländska trafikverket, eftersom det kräver upprustning och nybyggnation också på den finländska sidan. Den totala kostnaden beräknas till cirka 750 miljoner kronor.
En förutsättning för att projektet ska förverkligas är att statens andel ryms i den nationella plan för transportsystemet 2010 - 2021 som regeringen fastställer i vår.
Nordlig järnväg för Pajalas malm
Banverket väljer nordligt alternativ för ny järnväg mellan gruvorna i Kaunisvaara och det finska järnvägssystemet. Det framgår av förstudien som sammanställts.
Foto: Fotograf saknas!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!