â Gruvan gav oss hopp och jag tror att hoppet finns kvar tills konkursförvaltaren sagt sista ordet, antingen blir det tummen upp eller tummen ned, sĂ€ger Lena Jatko, kommunchef.
Det Àr ödsligt tomt pÄ gruvomrÄdet 26 kilometer norr om Pajala. Bara nordanvinden hörs.
Tystnaden bryts nÀr en stor gruvtruck mullrar igÄng.
â Vi besiktar och provstartar truckarna efter vinterdvalan. Vi har inte hittat nĂ„gra större brister sĂ„ de kan nog gĂ„ i produktion snabbt om det blir gruvdrift igen, sĂ€ger Christer Eriksson, platsansvarig för Pon Equipment AB.
à tta truckar stÄr uppstÀllda pÄ rad sedan den 7 oktober i fjol dÄ Northland stoppade gruvdriften.
Truckarna Àgs av Caterpillar finans och leasades av Northland.
EfterfrÄgan pÄ gruvtruckar Àr svag vÀrlden över just nu, vilket Àr tur för Pajalagruvan, sÀger Christer Eriksson.
â Hade de gĂ„tt att sĂ€lja truckarna nĂ„gonstans hade det varit gjort nu. Men de Ă€r dyra att flytta och hĂ€r i renbeteslandet stĂ„r de lĂ„ngt frĂ„n marknaden, sĂ€ger han.
All utrustning pÄ gruvomrÄdet kontrolleras regelbundet för att hÄllas i skick. De eldrivna hydraulgrÀvarna vid dagbrottet varmkörs varannan vecka och anrikningsverkets olika delar startas med jÀmna mellanrum enligt schema.
Ett 30-tal före detta NorthlandanstÀllda sköter underhÄllet pÄ uppdrag av konkursförvaltaren.
Lönerna betalas med pengar som konkursboet fÄtt in genom att sÀlja tvÄ gruvtruckar till LKAB.
De stÄr nu parkerade framför truckverkstaden och ska senare den hÀr veckan transporteras till Svappavaara.
Ett stenkast bort ligger anrikningsverket, gruvans hjÀrta.
Vid drift krÀvs hörselkÄpor som skydd mot malmkvarnens buller, nu hörs bara ljudet av flÀktar i halvdunklet.
Driften vid Kaunisvaaragruvan inleddes under största brÄdska senhösten 2012. Allt var inte fÀrdigt dÄ, och hann inte heller bli det före konkursen tvÄ Är senare.
En andra produktionslinje har börjat byggas. HalvfÀrdiga stÄlkonstruktioner lyser blÄa mot snön utanför malmladan.
TvÄans malmkvarn Àr pÄ plats i anrikningsverket, men har Ànnu inte anslutits till nÄgot malmflöde.
Om en ny Àgare tar över i vÄr kan ett alternativ vara att avvakta med att starta gruvan tills malmpriserna gÄtt upp. Under tiden kan linje tvÄ fÀrdigstÀllas.
Rykten om att gruvan redan sÄlts har surrat i Pajala sedan konkursen. LKAB, Peab, Metso, finska och norska bolag, har pekats ut som köpare.
â Vi hade varit sĂ„lda flera gĂ„nger om ryktena talat sant. Folk har ringt och frĂ„gat: Har ni fĂ„tt nya arbetsklĂ€der Ă€n? sĂ€ger Karl-Axel Wallström, en av dem som Ă€r kvar vid gruvan.
Enligt Hans Andersson, konkursförvaltare, finns i dagslÀget flera intressenter till Pajalagruvan.
Men redan under rekonstruktionsfasen i höstas, före konkursen, fanns det intressenter som övervÀgde att gÄ in i gruvprojektet.
â De flög med helikopter över gruvomrĂ„det. Northland hade folk med under flygningen, sĂ€ger Robert Eriksson, en av dem som fortfarande arbetar vid gruvan.
Vilka var intressenterna?
â Det kan jag inte sĂ€ga, sĂ€ger han.
Sedan gruvdriften stoppades i höstas har luften gÄtt ur fastighetsmarknaden i Pajala. Den som sÀljer sin villa i dag riskerar att fÄ gÄ frÄn huset med skulder i bagaget, enligt Kenneth Laiti, fastighetsmÀklare.
Han sÄlde nyligen en villa dÀr slutpriset blev 30 procent lÀgre Àn utgÄngspriset 900 000 kronor.
Kommunchefen Lena Jatko konstaterar att det svÀngt fort i Pajala.
â I somras hade vi den lĂ€gsta ungdomsarbetslösheten i Sverige, tre unga var utan jobb. Nu har arbetslösheten gĂ„tt upp bĂ„de för ungdomar och vuxna, den Ă€r klart högre Ă€n i lĂ€net och riket, sĂ€ger hon.
â Gruvan gav en jĂ€kla sving uppĂ„t. Vi mĂ„ste fĂ„ det igen, sĂ€ger Lena Jatko.
Christer Eriksson ute pÄ gruvomrÄdet Àr övertygad om att malmbrytningen kommer att Äterupptas.
â Med skulderna avskrivna efter konkursen blir möjligheterna större för nya Ă€gare. Vi hoppas snart fĂ„ börja smörja upp de hĂ€r truckarna och göra dem klara för drift. De kommer inte att vara nĂ„gon flaskhals, sĂ€ger han.