Flygplatsen har att följa den internationella lagstiftningen på området. Men som en del av den kommunala förvaltningen lyder verksamheten även under det kommunala regelverket.
– Det handlar om två olika regelverk som inte passar ihop, en del går rakt emot exempelvis internationella regler, säger Maria E Lifbom.
Enligt transportsstyrelsen, som styr verksamheten, ska det exempelvis finnas lokala säkerhetsprogram för att förhindra hot och terrorister. Dessa är sekretessbelagda. I den kommunala verksamheten är det offentlighetsprincipen som gäller.
– En annan bit är passagerarlistor, de blir offentlig handling men är sekretessbelagda, säger Lifbom som önskar att lösning arbetas fram för att kunna ha kvar flygplatsen i kommunal regi.
Hon har varit i kontakt med Sveg, en av de andra kommunala flygplatserna, och frågat hur de hanterar frågan.
– De skickar inte ut handlingarna, säger hon och konstaterar att det egentligen är en stor fråga som inte tänkt på.
Snabbhet och flexibilitet
Lifbom säger också att det inte är något fel på det kommunala regelverket. Att anställda i kommunen jobbar bra och följer de regler som gäller.
– På en flygplats krävs snabbhet och flexibilitet, säger hon och pekar på att det många gånger drar ut på tiden i den kommunala hanteringen av ärenden. När regelverket följs har redan tåg, buss och flyg gått.
Flyget är inte heller bara till för Pajalaborna, utan för resenärer oavsett bostadsort. Att verksamheten är kommersiell på en global marknad, vilket kräver en flexibel organisation.
– Vi har världen på vår agenda. Det måste gå snabbare och det krävs större flexibilitet, säger hon och konstaterar att de två regelverken har olika syften.
Något nytt jobb har hon ännu inte i sikte.
– Det här är första kommunen jag jobbar hos.
I april–maj räknar hon med att rekryteringen av en ny flygplatschef ska vara klar. Personen ifråga beräknas börja uppdraget 1 augusti.
– Det är tänkt att vi ska gå dubbelt fram till sista september, säger Maria E Lifbom.