Så kan kostnaderna för vikarier minska

Kostnaderna för timlöner inom socialförvaltningen har skenat senare år. Sedan 2010 har dessa nästan fördubblats.

Hjälp. Låg grundbemanning gör att vikarier inbland måste kallas in för att täcka alla behov som finns inom hemtjänsten.

Hjälp. Låg grundbemanning gör att vikarier inbland måste kallas in för att täcka alla behov som finns inom hemtjänsten.

Foto: Janerik Henriksson / TT

Pajala2015-03-04 13:16

Under perioden 2010­–2014 har budgetarna utökats. För äldreboendena med 9 miljoner. Hemtjänsten samt verksamheten personer med funktionshinder fick påökt med 2 miljoner.

Trots det har kostnaderna för timlöner de senaste fem åren ökat med cirka 17,4 miljoner, vilket fick kommunrevisorerna att anlita PwC.

Revisionsbyråns granskning visar att inom verksamheten för personer med funktionshinder (LSS) har kostnaden ökat med cirka 4,9 miljoner under femårsperioden. Utökning av verksamheten med fem nya boendeplatser är en förklaring till ökningen. En annan att personliga assistentärenden ökat med sju.

Klart är att timkostnaderna dragit iväg på grund av att sjukfrånvaron ökat. Och då det är svårt att hitta lämplig personal har ordinarie fått jobba mycket övertid.

Inom hemtjänsten handlar det om en ökning med 4,4 miljoner de senaste fem åren. Ökningen förklaras med att grundbemanningen varit för låg. Vidare pekas på att dubbelbemanning krävs hos en del brukare – på grund av större behov/insatser – vilket lett till att fler timvikarier fått rycka in.

För äldreboendena hamnade ökningen på 7,5 miljoner. Även här förklaras det med att det i vissa fall krävs dubbel bemanning. Vidare konstateras att långtidsfrånvaron ökat och att ledsagningar, exempelvis till läkare och tandläkare, ökat. Dessutom har undersköterskor fått fler adminstrativa uppgifter. Sammantaget har det inneburit att fler vikarier krävts.

PwC har bland annat noterat att den vikariesamordnare som finns, som ska ordna med vikarier, inte används som tänkt utan att även personal på enheterna ringer in ersättare. Enligt PwC ökar det här risken för att vikarier jobbar övertid, vilket blir dyrare för kommunen.

Vidare konstateras att det är tidskrävande att hitta vikarier, något som lett till att enhetschefer känt sig stressade och pressade. Något som i slutändan lett till stor omsättning på chefsstolar.

Därför rekommenderar PwC att all vikarieanskaffning ska ske via samordnaren. Och att enhetschefers och administratörers möjlighet att lägga in vikariers arbetande tid begränsas.

Pwc föreslår också att endast enhetscheferna ska kunna tidsrapportera. Och rekommenderar socialnämnden att säkerställa att dessa ges förutsättningar till en säkrare attestering – för att minska antalet fel.

Nämnden föreslås också utreda om det finns behöv av att utöka bemanningsenheten, den skulle då också kunna ta över ansvaret för introduktionen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om