FP-stöd till järnväg och hamn

Infrastrukturen stod högt på dagordningen när de folkpartistiska riksdagsledamöterna Karin Pilsäter och Gunnar Andrén besökte Norrbotten.- Man bör pröva om det inte går att snabba på byggandet av en järnväg i Pajala, säger Karin Pilsäter, tillika ordförande för riksdagens näringsutskott.

På besök i Pajala. Kerstin Mäki, Pajala utveckling AB, tillsammans med riksdagsledamoten Karin Pilsäter (FP) och Ylva Strutz, länsombudsman för Folkpartiet.FOTO: Erik Mella

På besök i Pajala. Kerstin Mäki, Pajala utveckling AB, tillsammans med riksdagsledamoten Karin Pilsäter (FP) och Ylva Strutz, länsombudsman för Folkpartiet.FOTO: Erik Mella

Foto: Erik Mella

PAJALA/KALIX2009-03-24 06:00
Karin Pilsäter besökte Pajala under söndagen och måndagen och fick bland annat information kring utvecklingen i kommunen som förstås kretsar kring gruvbrytningen. Hon fick även titta på gruvområdet Tapuli och Stora Sahavaara.
Viktigt projekt
- Detta är ett jätteprojekt som är oerhört viktigt, både för Sverige men givetvis också för bygden med alla kringeffekter det ger, säger Pilsäter.
Hon fick också höra hur viktig en järnväg är för gruvbrytningen. Samtidigt är hon också väl medveten om hur lång handläggningstiden är för att bygga järnväg i Sverige.
- Det är av ett stort nationellt intresse att den här satsningen i Pajala blir av. Därför är det också viktigt att få ner handläggningstiden för järnvägsbygget. Jag tycker man bör lyfta ut det här projektet och pröva om det inte går att bygga en järnväg snabbare, säger Pilsäter som är beredd att stödja ett sådant försök.
Sista anhalten vid Pajalabesöket var Krekula och Lauri såg i Tärendö.
Kollegan i Kalix
Samtidigt var partikollegan Gunnar Andrén i Kalix. Tillsammans med partivänner och kommunchefen Willy Sundling tittade han bland annat på Haparandabanan.
- Som alla vet så har uppfattningen i södra Sverige varit att Norrland är en
tärande del av landet. Men den synen har förändrats och nu är det här den mest intressanta regionen, säger Gunnar Andrén.
Samtidigt poängterar han att han själv talat om
Haparandabanan i riksdagen flera gånger.
Han fortsätter:
- Tyvärr har Pajalas investering inte trängt in hos alla beslutsfattare i Stockholm.
Från Kalix kommun jobbas det stenhårt för en djuphamn i Storön och det förutsätter att tåg från Finland, som har en annan spårbredd, kan köras dit.
Kan ändra spårbredden
- Det kommer den nya tekniken med nya vagnar som kan ändra spårbredd att klara, säger Andrén.
Kommunchef Willy Sundling gav kommunens syn på infrastrukturen. Bland annat att utbyggnaden av Kemi hamn, som redan är beslutad, inte stjälper Storön.
- Inte alls. Kemi klarar första tiden men när kapaciteten är uppnådd i Pajala, säg kring 2015, så är Storön det bästa alternativet. Då kan de två hamnarna komplettera varandra.
Ingen kan konkurrera
Djupet till Storön blir då drygt 18 meter hela vägen.
- Det kan ingen annan hamn konkurrera med, säger Åke Bergbäck, gruppledare för folkpartiet i Kalix.
Folkpartisterna avslutade dagen med ett besök på Northland resoruces kontor i Luleå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om