Verket upphandlar bland annat flygtrafik på sträckor som inte är kommersiellt lönsamma, men ändå bedöms som viktiga.Nuvarande avtal med bolaget, som även trafikerar Sveg–Arlanda och Torsby/Hagfors–Arlanda, sträcker sig fram till 24 oktober. Men i och med att avtalet bryts påbörjas omgående en direktupphandling för att snarast möjligt komma igång med flygtrafiken.
Som skäl för att bryta avtalet anges omfattande brister i utförandet – med inställda, försenade och felaktiga flygningar utan godtagbara skäl. Enligt Trafikverket har bolaget även varit inblandat i fyra allvarliga tillbud.– Vår bedömning är att Avies inte lever upp till de reglerade avtalskraven i tillräcklig omfattning, säger Stefan Engdahl, planeringsdirektör på Trafikverket.
Flygplatschefen i Pajala, Arnfinn Bönå, välkomnar beslutet.– Jag ser väldigt positivt på detta eftersom det innebär en helt ny situation för oss och att flygen äntligen kan gå enligt tidtabell.Bönå säger att allt hänger på vilken lösning det blir.– Situationen de senaste månaderna har varit bedrövlig, säger han och pekar på inställda flygningar ställt till med stora problem och besvär för våra resenärer. Bönå konstaterar också att förtroendet för flygplatsen minskat och att det tar tid att bygga det igen.
25 oktober tar en ny operatör över den reguljära linjen i enlighet med Trafikverkets upphandling.– Vi ser positivt på framtiden och att flygtrafiken kommer att fungera som vanligt igen inom kort, säger flygplatschefen.
stina.spetth@nsd.se 070-5236029