Ullberg började sina körningar som h-viktat ekipage. Det gav en fredagsrepa på 11.33 sekunder och en liten putsning till 11.27 vid lördagens första. Inte så märkvärdigt i jämförelse med lördagkvällens 11.15 sedan Ullberg viktat om Dustern till g-klass - men i h var tiden bra.
Riktigt bra.
- Svenskt och europeiskt rekord, faktiskt, säger den nöjde föraren som stannade strax under 190 i sluthastighet vid samtliga körningar.
Däremot var b-viktade konkurrenten från Kungsör och SHRA Eskilstuna, Ulf Edwardsson, ändå fem irriterande hundradelar snabbare totalt. Utöver prestigeförlusten innebar andra i stället för första plats i kvalen förstås förlorade poäng i Toyocupen - extra viktigt när man inte hann avsluta tävlingen men Ullberg hade i väntan på en eventuell sista elimineringsrepa sent på söndagkvällen ändå inga planer på att försöka putsa.
"Klart det är trist"
- Jag får ju i alla fall poäng för en vunnen repa (mot Per Fagerström, Sundsvall, som tvingades bryta med bakaxelhaveri).
- Fast han har kört 11.60 som bäst så jag skulle nog tagit honom ändå, om han kommit iväg, flinar Ullberg.
- Och så får jag poäng efter besiktningen. Men jag skulle aldrig pressa bitarna för att putsa de där hundradelarna när det gäller eliminering, säger han och fortsätter kaxigt:
- Men jag får vinna i Fällfors till helgen i stället...
En klass som faktiskt hann köra klart var Monica Öbergs. Hemmafavoriten i Top Fuel satsade som vanligt mot en rekordrepa på lördagkvällen. Efter dagens fina 5.162 sekunder med 463 i sluthastighet efter en jämn och bra repa över vänsterbanan var också oddsen hyfsade - men hon tvingades i stället slå av efter 60 fot och på söndagen gick finalrepan mot Patrik Pers, Sundsvall, upp i rök när hon tappade greppet på samma bana.
Grepproblem var det annars värre med på högersidan, där man också på söndagen fick det haveri som sinkade tävlingarna med två timmar efter ett redan regnansträngt schema. Det var Eskilstunaföraren Daniel Carlsson som sprängde maskinen i sin Doorslammer-Nova efter halva repan. Med farten uppe lyckades han sprida oljan över nästan 200 meter bana och saneringsarbetet blev extremt omfattande. Därmed fick förare som Janne Ullberg se sig snuvade på elimineringarna den här gången.
- Klart det är trist men de som har åkt långt måste ju få åka hem någon gång också. Och jag hade ju räknat med att vinna det här...