Hemmabanans rutinerade publikfavorit talar med en djup ton av förväntan och det är inte svårt att förstå. Hon är inte bara mitt i sista dagens hektiska förberedelser utan också i en situation hon knappt kommer ihåg längre. Den att snart få sätta sig och dra första repan med helt ny bil.
Gamla bilen på museum
Det var 2009 dragracingens tyngsta klass "drabbades" av nya säkerhetsregler, regler som bland annat föreskrev starkare bakre ramar än den typ Monica Öbergs gamla bil hade.
- Vi fick tre alternativ: att fimpa bakramen på gamla bilen och bygga en ny, att helt enkelt lägga av eller att bygga en ny bil, berättar Öberg som mitt i beslutsvåndan fick oväntad hjälp att bestämma sig.
- Man hörde av sig och ville köpa vår gamla bil för att ställa ut. Den var den sista dragstern både konstruerad och byggd i Sverige och hade därför ett visst bevarandevärde så vi fick ganska bra betalt för den.
Bilen, byggd av bröderna Kjellin i Sundsvall 1990, hamnar i ett första steg på museum i Borlänge. En riktig långkörare som nu går i pension - men som också sånär tog Öberg under drömgränsen vid andra lördagskvalet på Pite Dragway för tio år sedan, 2000. 5.05 blev det då och nytt banrekord. Men det krävdes några försök för att nå dit...
- Jag vet faktiskt inte hur många repor bilen gick men den fick ju många uppdateringar genom åren och en helt ny bakram i slutet av 90-talet, berättar hon och fortsätter:
- Om vi valt att bygga om skulle vi fått lägga ut hundratusen nå’nting och ändå haft kvar en 20 år gammal bil. Men om inte erbjudandet att lösa in den kommit skulle vi bara haft två alternativ att välja på.
"Mycket känslor i magen"
Nu är det dock slut med det helsvenska. Nya bilen är ett licensbygge på delar från USA-baserade McKinney Corporation.
Med pressade resurser får man dock nöja sig med nytt chassi. Drivlinan har flyttats över från förra bilen.
- Men chassit är tekniskt helt annorlunda, det flexar mindre och alla som köpt de här bilarna säger att de är helt underbara.
Motorn ska också få större toppar och kompressor men det jobbet blir inte klart förrän till tävlingen i Mantorp i slutet av juli. Ändå är förstås förutsättningarna för den där fyran bättre än någonsin.
- Precis. Och banan har blivit bättre igen, sedan man flyttade starten för några år sedan, säger Öberg och tillägger:
- Visst känns det, väldigt mycket känslor i magen måste jag tillstå.
Bara inte den stora stunden regnar bort, vill säga.