Det är kursveckans andra dag. Förmiddagspasset börjar mjukt, men nästan obemärkt skruvas tempo och intensitet upp.

Ner på golvet, upp från golvet. De 16 deltagarna - professionella dansare, koreografer och danspedagoger - får jobba hårt.

Inledningsvis handlar det mycket om att tänka om och tänka nytt. Invanda mönster ska brytas.

Artikelbild

| Golvet är en viktig medspelare för dansaren i flying low technique. Annica Styrke ligger lågt under en övning.

Mat Voorter talar om att relatera till golvet, om att skapa förbindelse till rummet och de andra dansarna.

- En som är ny i dansen kan ibland greppa den här tekniken snabbare än en som har dansat länge. Det kan vara svårare om man har mycket i bagaget. Man måste bryta ner gamla kunskaper för att kunna ta in ny information, säger han.

"Influerat mig"

Flying low technique har varit en trend inom dansen de senaste åren. Den utvecklades av David Zambrano, sedan många år samarbetspartner till Mat Voorter och ett av den moderna dansens riktigt stora namn.

Artikelbild

| Tempot skruvas upp under lektionen på Acusticum i Piteå när holländaren Mat Voorter drillar 16 dansare, koreografer i flying low technique. foto: simon eliasson

- Samarbetet med honom har betytt mycket för mig och influerat mig som dansartist, berättar Voorter.

Vad kan du lära de här dansarna under en veckas kurs?

Artikelbild

- Jag vill ge dem så mycket som möjligt utan att pressa dem för hårt. Vi får se lite grand dag för dag. Hur jag lägger upp det beror delvis på vilka frågor som kommer upp under övningarna.

Inga krusiduller

Artikelbild

Kursdeltagaren Jenny Lundmark, dansare och danslärare, kom i kontakt med flying low technique för tio år sedan. Det var under en workshop i Wien, ledd av just David Zambrano.

- Det är en teknik utan attribut. Inga krusiduller. Till stor del handlar det om att med alla delar av kroppen använda sig av golvet, i stället för att stå på tå. Det är funktionellt och det gillar jag.

"Golvet" är nyckelordet som återkommer i försöken att förklara flying low technique.

- Bli vän med golvet, brukar jag upprepa för mina elever, säger Jenny Lundmark.

Svårigheten är ofta just att tänka om.

- I klassisk balett är det mycket hopp och lyft. Det här är ibland motsatsen till det man gjort tidigare. Övningarna här är bra därför att vi får chans att stanna upp, titta på varandra och ge feedback. Man får tid att fördjupa sig. Det krävs när man ska lära sig tänka "flying low", säger Jenny Lundmark.

"Jättestort"

Bakom utbildningsveckan står Danscentrum norr, med stöd av Dans i nord, Dansalliansen och Region Västerbotten.

Danscentrum norr har som mål att förankra dansen och skapa förutsättningar för att kunna arbeta och träna i norra Sverige. Den vänder sig till yrkesverksamma som inte är knutna till institutioner, det vill säga frilansare och medlemmar i fria grupper.

Veckan är inte bara fysiskt intensiv. Den är också en chans till kunskapsutbyte och ett tillfälle att diskutera sin arbetssituation.

Emmalo Lundström, ordförande för Danscentrum norr, gläds åt att man lyckats engagera en auktoritet som Mat Voorter.

- Många av de stora namnen kommer aldrig längre norrut än Stockholm och ofta är de uppbokade för flera år framåt. Det här är jättestort för oss, säger hon.