Kampen mellan ekonomiföraren Henriksson, tävlande för Luleå MS, och Volvoföraren Ahlström, tävlande för Norrbottens MS, har varit både hård och jämn. Inför näst sista deltävlingen hade Henriksson två segrar medan jagande Ahlström hade två andraplatser - men på Henrikssons hemmabana lyckades alltså Ahlström minska avståndet genom två oslagbara åk. Första varvet gick på 1.23,69 och efter ett sekunden sämre andravarv satt dagens snabbaste tid på tredje: 1.23,67. Fast tanken var nog att putsa ytterligare på det avslutande fjärde varvet...

- Växellådan gick sönder, säger han och flinar (!) brett.

- Jag klarade mig ju ändå. Tvåhjulade och höll på att rulla tidigare i tävlingen också, det var nervöst idag...

Artikelbild

| En nöjd Göran Ahlström.

Nej, växellådshaveriet var inget som bekymrade Göran Ahlström. I stället handlar nu allt om hur nästa låda ska få jobba i finalen.

- Lars-Erik är ju en av storfavoriterna. Det står mellan oss i Vännäs så jag tänkte försöka ge honom en match. Det blir stenhårt, försäkrar han.

När det gällde dagens snabbaste tid, alla klasser inräknade, var Piteåföraren Jonas Ökvist oslagbar. Ökvist landade efter en serie putsningar från förstatiden 1.20,30 fina tiden 1.17,44 i sistarundan, nära tre sekunder snabbare än Kalixföraren Fredrik Schefström. Även om konkurrensen inte var den allra tyngsta var det en nöjd Ökvist som summerade:

- En bra bana för min bil. Utmaningen är att köra fort men ändå smalt - och starterna blir inte avgörande som i vanliga rallycrossen...

Dessutom kunde Ökvist lirka sin kompakta Corsa genom böjarna på ett sätt få matchade. Frågan är hur han ställer sig till att köra finalen?

- Jag har kört för få tävlingar och kan inte slåss om totalen. Men väl i klassen så efter det här måste jag ta mig en rejäl funderare på att ställa upp, svarar han.