I nuläget måste tågen sänka farten till 60 kilometer i timmen, eftersom stålbron är i så dåligt skick. Rälsen måste riktas om varje år, vilket är en kostsam historia för Trafikverket som därför beslutat att byta ut den.
Den nya bron kommer att transporteras upp i sektioner efter att den byggts i fabrik. Efter att den gamla bron lyfts bort ska den nya lyftas in från sidan.
"In i minsta detalj"
De totalt 25 personerna som är inblandade i projektets olika faser har utbildats inför arbetet som planerats noga eftersom det inte finns utrymme för några misstag när tiden är så knapp.
- En försening är inget alternativ. Vi planerar in i minsta detalj så att alla vet exakt vad de ska göra, säger Jan-Olof Lampinen.
"Klara i god tid"
Projekttiden är mars till oktober, men det är alltså den 15 september som själva bytet äger rum. Enligt Jan-Olof Lampinen har NCC bra erfarenhet av brobyten.
- Vi har nyligen lanserat in en bro i betong under Haparandabanan i Kalix. Där höll vi tidsplanen och blev faktiskt klara i god tid före sluttiden.