– Skönt att vi fått hem henne. Nu ska vi tvätta, måla, slipa golv, byta gardiner och göra henne lite mer ombonad, säger Ulrika Kommes, som driver Laponia rederi tillsammans med Johan Söderholm.
Strax före elva på skärtorsdagen lade Symfoni till i Pitsund. En färd som startade vid halv tolv på tisdagen på Rindö utanför Vaxholm.
– Vi passade på att köra upp henne mellan två ovädersfronter. Vi har tuffat på i tolv knop och haft kanonväder hela vägen. När vi kom till Höga kusten så såg vi att det hade snöat. Då kändes det nästan som att vi åkte i Norge. Söderut var det en del båtar men här uppe mötte vi bara två kajaker, säger Ulrika Kommes.
Helst hade de kört hela vägen till Luleå men isläget sätter stopp.
– Vi ska ta henne till Strömören eller Södra hamn så fort det bara går, så vi slipper åka mellan Luleå och Piteå, säger Johan Söderholm.
I Luleå ligger redan Symfonis syrra Laponia redo för den kommande säsongen.
– Det är lite kul att de kommer från samma varv. I och med att vi haft Laponia så länge så vet vi ju vad vi får, säger Ulrika Kommes.
Symfoni är lite större än Laponia, 31 meter lång mot 29,5. Och även en halvmeter bredare.
– Det är faktiskt lite skillnad på båtarna. Symfoni har en övre salong och köket en trappa ned, säger Ulrika Kommes.
Det var i vintras som Laponia rederi köpte Symfoni, som tidigare bland annat trafikerat den Svenska hurtigrutten mellan Stockholm och Söderköping.
– Vi beslutade oss för det steget när Luleå kommun inte fick någon som körde skärgårdstrafiken. Förutom att gå på Luleå kommuns turlista räknar vi även med att köra en hel del charter med Symfoni, före och efter säsongen.
Tanken är att utveckla skärgårdstrafiken med Symfoni, som är mer en restaurangbåt än en transportbåt
– Vi vill gå mer mot service. Ha servering när vi kör ut till öarna. Och även möjlighet för folk att komma och köpa med sig en meny eller äta på båten, kanske en smörgås eller en varm soppa. Vi vill även ha försäljning av basvaror, mjölk, smör och annat.
Symfoni har åtta tv-skärmar vilket gör henne lämplig i guidesammanhang.
– Tanken är att man med hjälp av sjökort ska kunna följa färden. Sedan hoppas vi även kunna lägga ut information och historik om öarna man kommer till.
Första kommunala turen går den 5 juni. Kontraktet är på 3+1+1 år.
– Vi hoppas så klart få ha henne länge här uppe, nu när vi köpt henne. Men sånt vet man aldrig, säger Johan Söderholm.