Han menar att företag och myndigheter som bestÀmmer sig för att göra digitala förflyttningar mÄste göra det pÄ ett ansvarsfullt sÀtt.
ââVi tycker att man ska göra en ansvarsfull digitalisering istĂ€llet för en snabb digitalisering, sĂ€ger Henrik Höglin.
Han har ingen förklaring till varför Roger och Maj-Britt Larsson inte fick nÄgon e-postnotis om fakturan frÄn Transportstyrelsen i den digitala brevlÄdan.
ââDen kan ha hamnat i skrĂ€pposten. Annars kĂ€nner vĂ„rt system av om mejlen inte kommer fram, dĂ„ stĂ€lls kontot automatiskt som vilande, sĂ€ger han.
Höglin förklarar att det Àr skillnad mellan digital post frÄn privata företag och offentliga myndigheter.
â Myndigheter ansluter sig via en infrastruktur som heter "Mina meddelanden" och i det systemet finns inte möjligheten att skicka sĂ„ kallade betalbara fakturor, sĂ€ger han.
Betalbara fakturor innebÀr att man antingen kan betala fakturan direkt i den digitala brevlÄdan eller att man kan kopiera och klistra in betalningsuppgifterna i sin internetbank. NÀr en myndighet skickar en faktura mÄste anvÀndaren skriva av OCR-numret och bank- eller postgironumret för att kunna betala fakturan i internetbanken.
ââDet mĂ„ste vara lĂ€tt för konsumenten att göra rĂ€tt. Vi har framfört vĂ„ra Ă„sikter till myndigheter, inklusive Transportstyrelsen, att vi tycker att deras fakturor mĂ„ste bli betalbara sĂ„ snabbt som möjligt, sĂ€ger Höglin.
ââTransportstyrelsen har dessutom en ganska stor pĂ„minnelseavgift, det Ă€r ett tidigare regeringsbeslut, sĂ€ger han.
Det som ocksÄ kan te sig förvirrande Àr att inte all post frÄn myndigheten kommer digitalt.
ââJag förstĂ„r att det kan vara en konstig upplevelse. NĂ€r man skaffar Kivra fĂ„r man successivt mer och mer post digitalt eftersom de anslutna företagen och myndigheterna kopplar pĂ„ fler flöden med tiden, sĂ€ger han.
Henrik Höglin menar att nyttan med den digitala postlÄdan ökar över tid.