Luleåbo köper havsbadet

Hotellmagnaten Hilding Holmqvist säljer Piteå havsbad till Tobias Lindfors.

Nöjda. Hilding Holmqvist, tidigare ägare, och Tobias Lindfors, den nye, är båda nöjda med affären av Pite havsbad.

Nöjda. Hilding Holmqvist, tidigare ägare, och Tobias Lindfors, den nye, är båda nöjda med affären av Pite havsbad.

Foto: Maria Johansson, Piteå tidningen

Piteå2015-12-01 13:57

Tobias Lindfors, som grundade bemanningsföretaget Studentconsulting och Jan Aspvik, styrelseordförande i utbildningsbolaget Miroi, är Piteå havsbads nya ägare. De har nyligen tagit över Nordkalotthotellet i Luleå, också det av Hilding Holmqvist.

Hilding Holmqvist, 79, har veckopendlat från Umeå där han bor, till Piteå i 19 år, nu kanske det bara blir varannan vecka.

– Pite havsbad har krävt mycket energi, det kommer att bli lugnare när det bara är de mindre hotellen kvar, säger Holmqvist.

Det har inte saknats propåer kring havsbadet. Holmqvist säger att de kommit från privatpersoner, investerare och kedjor. Men nu tar alltså Linfors och Aspvik över hotellet.

– Vi gjorde som man gör, vi förhandlade några veckor sedan blev det affär. Han är han är ung och satsar långsiktigt. Framför allt är han norrbottning, det är bra för den fortsatta utvecklingen.

Själv trappar han inte av. Sonen Jörgen Holmqvist jobbar i bolagen tillsammans har de köpt fastigheter i Umeå. Dessutom håller de på att bygga ett stort hotell i Umeå och ett i Skellefteå planeras.

I Holmqvists hotellkoncern, Pite Havsbad Group, ingår Hotell Storforsen, Älvsbyn, Rest And Fly, Stockholm, Piteå Stadshotell, Piteå, Comfort Hotel Arctic, Luleå, Clarion Hotel Sense, Luleå, Quality Hotel Bodensia, Boden.

Hur blir det med namnet "Pite Havsbad Group" när det hotellet inte finns med längre?

– Ja, det måste vi fundera på. Vi måste hitta ett annat namn till gruppen.

Vad hotellet kostar vill inte Hilding Holmqvist svara på.

– Det pratar vi inte om här, säger han.

Under sommaren 2016 kommer de nya ägarna av Pite havsbads idéer att bli verklighet. Bland annat innebär det 11 veckor av aktivitets- och nöjeskalender. Dessutom blåser man liv i konceptet Beach party Pite havsbad och lovar en världskänd artist på scenen på stranden.

”Vi ser fram emot att inom fyra år bygga och utveckla Pite Havsbad till Nordens ledande sommaranläggning med spa, nöjen och konferens. Känns extra skoj att få en bra start med ett fullbokat hotell under SM-veckan 25-31/1 då Pite Havsbad fungerar som SM-by ”, säger Tobias Lindfors, ordförande i Swedish Lapland DMC AB.

Swedish Lapland DMC AB blir namnet på den nya koncernen.

Utöver Pite havsbad och Nordkalotten, kommer Hotell Laponia, Arvidsjaur, Skellefteå Stadshotell och Hotell Malmia, Skellefteå, där Kristoffer Lundström är ägare ingå i koncernen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om