I april visade en ultraljudsundersökning misstänkta vertikalsprickor i rälsen på stambanan mellan Storsund och Koler väster om Piteå.
Tre veckor senare spårade ett godståg med kopparslig ur.
Nu slår Trafikverksets uredning av urspårningen att en rälsspricka sannolikt var orsakade.
Urspårningen resulterade i:
√ Skador på infrastrukturen till en beräknad kostnad av 4,8 miljoner kronor.
√ Skador på vagnarna till en beräknad kostnad på 14 miljoner kronor.
√ Skador på lasten till en beräknad kostnad på 1,2 miljoner kronor.
Urspårningen stoppade all tågtrafik i fyra dagar.
Rälsen på bandelen betecknas som uttjänt sedan fem år tillbaka och Trafikverket har beslutat att försöka tidigarelägga ett spårbyte. I utredningen skriver man att om tidigareläggning av spårbytet inte går att genomföra skall extra medel tillsättas för att kunna arbeta förebyggande. Det innebär till exempel att verket utför extra säkerhetsbesiktningar och att man ska byta dåliga delar av spåret.