PiteĂ„ hamn kan bli extrahamn Ă„t Stegra – ny terminal byggs

PiteÄ hamn kan bli extra hamn Ät stÄlföretaget Stegra. DÀrför kommer det att byggas en stÄlspoleterminal i hamnen.
– Enligt planerna ska den vara klar 2026, sĂ€ger Ulrika Nilsson, vd för PiteĂ„ hamn.

PiteÄ hamn/Haraholmen kan komma att bli extra hamn Ät stÄlföretaget Stegra. DÀrför kommer det nu att byggas en stÄlspoleterminal i hamnen. (Arkivbild)

PiteÄ hamn/Haraholmen kan komma att bli extra hamn Ät stÄlföretaget Stegra. DÀrför kommer det nu att byggas en stÄlspoleterminal i hamnen. (Arkivbild)

Foto: Sanna Eriksson

PiteÄ2025-04-21 00:01

Stegra bygger nu en anlÀggning i Norra Svartbyn utanför Boden för att producera fossilfritt stÄl.

– LuleĂ„ hamn Ă€r den planerade huvudhamnen för vĂ„ra logistikflöden, men vi jobbar med flera spĂ„r för att kunna ha viss flexibilitet. PiteĂ„ hamn Ă€r en del av det och dĂ€r det pĂ„gĂ„r en del förberedande arbeten just nu. Det Ă€r möjligheten att ta ut stĂ„lspolar via PiteĂ„ hamn som vi kikar pĂ„, sĂ€ger Karin Hallstan, kommunikationschef vid Stegra.

 "Vi kikar pÄ möjligheten att ta ut stÄlspolar via PiteÄ hamn", uppger Karin Hallstan kommunikationschef vid Stegra. (Arkivbild)
"Vi kikar pÄ möjligheten att ta ut stÄlspolar via PiteÄ hamn", uppger Karin Hallstan kommunikationschef vid Stegra. (Arkivbild)

Ulrika Nilsson, vd för PiteÄ hamn, berÀttar att man nu förbereder för att Stegra ska kunna lagra och skeppa ut gods frÄn PiteÄ hamn.

– En del i det arbetat Ă€r att bygga en terminal dĂ€r Stegra kan lagra stĂ„lspolar. Enligt planerna ska den vara klar 2026, sĂ€ger hon.

Det Àr hÀrifrÄn Stegras anlÀggning i Norra Svartbyn utanför Boden, som det fosslifria stÄlet ska föras med jÀrnvÀg för att skeppas ut frÄn bland annat PiteÄ hamn.(Arkivbild)
Det Àr hÀrifrÄn Stegras anlÀggning i Norra Svartbyn utanför Boden, som det fosslifria stÄlet ska föras med jÀrnvÀg för att skeppas ut frÄn bland annat PiteÄ hamn.(Arkivbild)

Stegra vill i dagslÀget inte uppge hur mycket man kan komma att skeppa ut frÄn PiteÄ hamn

– Det gĂ„r vi inte in pĂ„, sĂ€ger Karin Hallstan.

NÀr ska ni börja skeppa ut frÄn PiteÄ?

– Tidplanen gĂ„r vi inte heller in pĂ„.

Hur ska ni transportera stÄlet till PiteÄ.

– Via rĂ€ls.

Ska ni ta in material via PiteÄ hamn under byggtiden?

– Ja, vi kommer ta in vissa mĂ€ngder projektgods via PiteĂ„ Hamn, sĂ€ger Karin Hallstan.

PiteÄ-Tidningen berÀttade i februari att PiteÄ hamn nu söker ett nytt miljötillstÄnd för att utöka godsvolymen frÄn nuvarande 2,5 miljoner ton till 12 miljoner ton gods per Är.

En del av den ökningen Àr Stegra.

– Men vi har fler andra förfrĂ„gningar ocksĂ„, sĂ€ger Ulrika Nilsson.

"En del i det arbetet Àr att bygga en terminal dÀr Stegra kan lagra stÄlspolar. Enligt planerna ska den vara klar 2026", sÀger Ulrika Nilsson, VD för PiteÄ hamn. (Arkivbild)
"En del i det arbetet Àr att bygga en terminal dÀr Stegra kan lagra stÄlspolar. Enligt planerna ska den vara klar 2026", sÀger Ulrika Nilsson, VD för PiteÄ hamn. (Arkivbild)

Vilka handlar det om?

– Det vill jag inte sĂ€ga nu. Men vi har under Ă„ren haft viss Ă„terkommande godshantering som i till exempel inom vindkraftsindustrin och till annan verksamhet, sĂ€ger Ulrika Nilsson.

Hon uppger ocksÄ att det nu finns en preliminÀr tidsplan för det nya miljötillstÄndet.

– Enligt den planen kan vi komma att fĂ„ ett beslut om det i slutet av september, sĂ€ger Ulrika Nilsson.

PiteÄ hamn/Haraholmen kan komma att bli extra hamn Ät stÄlföretaget Stegra. DÀrför kommer det nu att byggas en stÄlspoleterminal i hamnen. (Arkivbild)
PiteÄ hamn/Haraholmen kan komma att bli extra hamn Ät stÄlföretaget Stegra. DÀrför kommer det nu att byggas en stÄlspoleterminal i hamnen. (Arkivbild)

Som vi berÀttat tidigare beviljades PiteÄ hamn i fjol en utökad borgensram pÄ 200 miljoner kronor för att investera för ökade godsvolymer. Bakgrunden var dÄ förfrÄgningar, förutom frÄn Stegra, ocksÄ frÄn bland andra SCA pappersbruk och SCA sÄg att utöka sin utförsel i hamnen.

– För att möta upp det och klara av volymerna sĂ„ behöver det investeras, sade kommunalrĂ„det Patric Lundström (S) dĂ„.

I dag utgör produkter frÄn skogsindustrin 70 procent av hamnens verksamhet. Exporten bestÄr frÀmst av pappersprodukter och sÄgade trÀvaror, medan importen bestÄr i huvudsak av massaved.

30 procent av godset Àr energiprodukter som olja, bensin, gasol, tallolja och rÄtalldiesel.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!