Piteå hamn kan bli extrahamn åt Stegra – ny terminal byggs

Piteå hamn kan bli extra hamn åt stålföretaget Stegra. Därför kommer det att byggas en stålspoleterminal i hamnen.
– Enligt planerna ska den vara klar 2026, säger Ulrika Nilsson, vd för Piteå hamn.

Piteå hamn/Haraholmen kan komma att bli extra hamn åt stålföretaget Stegra. Därför kommer det nu att byggas en stålspoleterminal i hamnen. (Arkivbild)

Piteå hamn/Haraholmen kan komma att bli extra hamn åt stålföretaget Stegra. Därför kommer det nu att byggas en stålspoleterminal i hamnen. (Arkivbild)

Foto: Sanna Eriksson

Piteå2025-04-21 00:01

Stegra bygger nu en anläggning i Norra Svartbyn utanför Boden för att producera fossilfritt stål.

– Luleå hamn är den planerade huvudhamnen för våra logistikflöden, men vi jobbar med flera spår för att kunna ha viss flexibilitet. Piteå hamn är en del av det och där det pågår en del förberedande arbeten just nu. Det är möjligheten att ta ut stålspolar via Piteå hamn som vi kikar på, säger Karin Hallstan, kommunikationschef vid Stegra.

 "Vi kikar på möjligheten att ta ut stålspolar via Piteå hamn", uppger Karin Hallstan kommunikationschef vid Stegra. (Arkivbild)
"Vi kikar på möjligheten att ta ut stålspolar via Piteå hamn", uppger Karin Hallstan kommunikationschef vid Stegra. (Arkivbild)

Ulrika Nilsson, vd för Piteå hamn, berättar att man nu förbereder för att Stegra ska kunna lagra och skeppa ut gods från Piteå hamn.

– En del i det arbetat är att bygga en terminal där Stegra kan lagra stålspolar. Enligt planerna ska den vara klar 2026, säger hon.

Det är härifrån Stegras anläggning i Norra Svartbyn utanför Boden, som det fosslifria stålet ska föras med järnväg för att skeppas ut från bland annat Piteå hamn.(Arkivbild)
Det är härifrån Stegras anläggning i Norra Svartbyn utanför Boden, som det fosslifria stålet ska föras med järnväg för att skeppas ut från bland annat Piteå hamn.(Arkivbild)

Stegra vill i dagsläget inte uppge hur mycket man kan komma att skeppa ut från Piteå hamn

– Det går vi inte in på, säger Karin Hallstan.

När ska ni börja skeppa ut från Piteå?

– Tidplanen går vi inte heller in på.

Hur ska ni transportera stålet till Piteå.

– Via räls.

Ska ni ta in material via Piteå hamn under byggtiden?

– Ja, vi kommer ta in vissa mängder projektgods via Piteå Hamn, säger Karin Hallstan.

Piteå-Tidningen berättade i februari att Piteå hamn nu söker ett nytt miljötillstånd för att utöka godsvolymen från nuvarande 2,5 miljoner ton till 12 miljoner ton gods per år.

En del av den ökningen är Stegra.

– Men vi har fler andra förfrågningar också, säger Ulrika Nilsson.

"En del i det arbetet är att bygga en terminal där Stegra kan lagra stålspolar. Enligt planerna ska den vara klar 2026", säger Ulrika Nilsson, VD för Piteå hamn. (Arkivbild)
"En del i det arbetet är att bygga en terminal där Stegra kan lagra stålspolar. Enligt planerna ska den vara klar 2026", säger Ulrika Nilsson, VD för Piteå hamn. (Arkivbild)

Vilka handlar det om?

– Det vill jag inte säga nu. Men vi har under åren haft viss återkommande godshantering som i till exempel inom vindkraftsindustrin och till annan verksamhet, säger Ulrika Nilsson.

Hon uppger också att det nu finns en preliminär tidsplan för det nya miljötillståndet.

– Enligt den planen kan vi komma att få ett beslut om det i slutet av september, säger Ulrika Nilsson.

Piteå hamn/Haraholmen kan komma att bli extra hamn åt stålföretaget Stegra. Därför kommer det nu att byggas en stålspoleterminal i hamnen. (Arkivbild)
Piteå hamn/Haraholmen kan komma att bli extra hamn åt stålföretaget Stegra. Därför kommer det nu att byggas en stålspoleterminal i hamnen. (Arkivbild)

Som vi berättat tidigare beviljades Piteå hamn i fjol en utökad borgensram på 200 miljoner kronor för att investera för ökade godsvolymer. Bakgrunden var då förfrågningar, förutom från Stegra, också från bland andra SCA pappersbruk och SCA såg att utöka sin utförsel i hamnen.

– För att möta upp det och klara av volymerna så behöver det investeras, sade kommunalrådet Patric Lundström (S) då.

I dag utgör produkter från skogsindustrin 70 procent av hamnens verksamhet. Exporten består främst av pappersprodukter och sågade trävaror, medan importen består i huvudsak av massaved.

30 procent av godset är energiprodukter som olja, bensin, gasol, tallolja och råtalldiesel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!