Ikeachefen: "Vi vill förlÀnga livslÀngden pÄ möbler"

Han klev in pÄ Ikea 2009 som nyutexaminerad bilmekaniker, med planen att endast sommarjobba under tre mÄnader pÄ varuhuset. Tolv Är senare Àr Henrik Eneros marknadschef och Ängrar inte sitt beslut att stanna kvar inom företaget.

Ikeas marknadschef Henrik Eneros gÀstar senaste avsnittet av Norrbottens AffÀrers podd Snacka om affÀrer.

Ikeas marknadschef Henrik Eneros gÀstar senaste avsnittet av Norrbottens AffÀrers podd Snacka om affÀrer.

Foto: Norr Media

Poddradio2021-05-13 08:00

Henrik Eneros gĂ€star det senaste avsnittet av Snacka om affĂ€rer. DĂ€r berĂ€ttar han om fokuset pĂ„ kundupplevelsen och om sitt delvis nya uppdrag, som handlar om just service. 
– Förutom mitt uppdrag med marknadsfrĂ„gor sĂ„ Ă€r mitt fokus kundupplevelsen, nĂ„got som Ă€r otroligt viktig för Ikea. Vi vill hela tiden utveckla affĂ€ren, och om vi inte lyssnar pĂ„ kunderna blir det ju svĂ„rt att lyckas, sĂ€ger han.

En annan del som ligger bĂ„de honom och Ikea varmt om hjĂ€rtat Ă€r vĂ€lgörande insatser. Företaget har en rad lokala samarbeten med olika organisationer som gör gott. 
– Det ligger i företagets grundvĂ€rdering och det Ă€r fantastiskt att fĂ„ jobba med de frĂ„gorna lokalt. Vi ska vara ett företag som sĂ„ mĂ„nga som möjligt ska kunna handla av oss. Utöver det vill vi hjĂ€lpa pĂ„ de sĂ€tt vi kan, för de som inte har förutsĂ€ttningarna. DĂ€r Ă€r Vilda Kidz en viktig aktör som vi Ă€r stolt över att stötta. 

Henrik Eneros berÀttar ocksÄ om kulturen bland de anstÀllda, hur Ingvar Kamprad var som ledare, och om tankarna kring att mÄnga företag missar guldkorn i rekryteringsprocessen.
– Vi försöker se pĂ„ alla sökande som mĂ€nniska och stirrar oss inte blinda pĂ„ cv:t. Inom Ikea finns det mĂ„nga exempel dĂ€r mĂ€nniskor som hamnat i utanförskap pĂ„ olika sĂ€tt hittat rĂ€tt inom företaget och levererat utmĂ€rkt utifrĂ„n den profil vi söker. Tror det Ă€r vanligt att företag missar dessa mĂ€nniskor i rekryteringsprocessen, vilket Ă€r olyckligt. 

HĂ„llbarhetsfrĂ„gan har tagit allt större plats inom företaget under de senaste Ă„ren och den utvecklingen kommer inte stanna av, enligt Henrik. Han fĂ„r ofta frĂ„gan kring hur Ikea, som Ă€r ett konsumentvarumĂ€rke som sĂ€ljer billiga möbler, samtidigt kan sĂ€ga att de Ă€r hĂ„llbara. 
– Vi sysslar ju med massproduktion och det handlar om att inse att vi Ă€r en del av problemet men samtidigt inte backa frĂ„n ansvaret. HĂ€r handlar det om att titta pĂ„ alla delar av företagets verksamhet. Ett exempel Ă€r hur gör vi med spill inom produktionen av möbler och produkter, dĂ€r vi hela tiden produktutvecklar för att ta reda pĂ„ spill som fĂ„r bli nya produkter. Dessutom handlar det om att hitta sĂ€tt att förlĂ€nga livslĂ€ngden pĂ„ de möbler vi sĂ€ljer, dĂ€r vi inspirerar till att mĂ„la om, bygga om och bevara möblerna under en lĂ€ngre tid. Men för de som tröttnar pĂ„ sina möbler har vi Ă€ven öppnat cirkulĂ€ra butiker, som bygger pĂ„ att vi köper tillbaka gamla Ikeamöbler och ser till att de fĂ„r ett nytt hem.

Avsnittet finns dĂ€r poddar finns, bland annat hĂ€r:  https://open.spotify.com/episode/6SyghFQzJkzj1d0ReKZ91i

Snacka om affĂ€rer görs i samarbete med Almi Nord, och i avsnittet delar rĂ„dgivare Johanna Sjögren som listar tre steg för företag nĂ€r de vill komma igĂ„ng med hĂ„llbarhetsarbetet. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!