Enligt Nordlys.no har det tidigare inträffat två mycket allvarliga händelser med plan från flygbolaget West atlantic tidigare.
Bolaget har haft kontrakt med norska posten sedan 2006, då under namnet West air. Och för bara två månader sedan ska haverikommisionnen i Norge ha uttryckt oro för bolaget och dess europeiska piloter, som man ansåg inte hade tillräckliga kunskaper för att flyga under de norska vinterförhållandena, skriver Nordlys.
Oron uttrycktes i en rapport där Haverikommissionen tagit upp två allvarliga händelser.
En inträffade i september 2014 då planet fick problem med isbildning. Det tappade fart och höjd och piloterna fick kämpa i "30 dramatiska sekunder" för att räta upp planet, skriver Nordlys. Enligt rapporten berodde olyckan på att piloterna inte visste att de var tvungna att hålla en högre hastighet för att undvika isbildning.
En annan olycka inträffade i januari 2010 då en pilot tappade kontrollen över planet på landningsbanan i Longyearbyen på Svalbard. En kombination av kraftig sidvind och en mycket hal landningsbana ledde till att planet kanade utanför när det tagit mark. I rapporten konstaterar haverikommissionen enligt Nordlys att olyckan troligen inträffade på grund av att planet hade för hög fart vid landningen, samt att det landade för långt in på banan.