Nationella patientenkäten ställer frågor om helhetsintryck, emotionellt stöd, delaktighet och involvering, respekt och bemötande, kontinuitet och koordinering, information och kunskap, samt tillgänglighet.
6 041 norrbottningar som under hösten gjort läkarbesök erbjöds att svara. 2 418 tog chansen – en svarsfrekvens på 40 procent.
När det gäller helhetsintrycket får Hortlax och Furunäsets hälsocentraler i Piteå högsta resultaten i Norrbotten, där 95 respektive 96 procent lämnat positiva omdömen. Sämsta helhetsintrycket har patienterna vid Älvsbyns vårdcentral där andelen som lämnat positiva svar är 57 procent.
– Resultaten från den nationella patientenkäten är ett kvitto på hur väl vi lyckats i vårt arbete och att det är en viktig fråga för våra medarbetare, säger Ylva Sundkvist, divisionschef för närsjukvården i Norrbottens läns landsting, i ett pressmeddelande.
Totalt svarade 81 procent att de har ett positivt intryck av sin hälsocentral.