Efter månader av tystnad berättar Northvolts tidigare vd Peter Carlsson för första gången om konkursen, skuldkänslorna och framtidshoppet för batterifabriken i Skellefteå.
– Jag förstår att folk är arga och besvikna. Jag är också arg och otroligt besviken att vi är där vi är. Att vi hamnade i den här situationen var det värsta som kunde hända. Så jag förstår det till hundra procent, säger Carlsson till Norran.
Han ger sin version av händelserna som ledde fram till den uppmärksammade konkursen.
- En kombination av flera faktorer: förseningar i Skellefteåfabriken, sviktande elbilsmarknad, minskat förtroende från huvudägare och investerare.
- Ambitiös tidsplan, pandemins effekter, logistikproblem och bristande testning av utrustning bidrog.
- För många parallella projekt och höga krav från bilkunder försvårade fokus på kärnverksamheten.
Peter Carlsson medger också att bolaget begick ett antal misstag, som bland annat berodde på covidpandemin.
– När vi höll på att bygga de nya linorna i Asien, och Covid kom, var vi under stor tidspress. När vi då inte på samma sätt kunde åka fram och tillbaka med människor för att inspektera – och göra så kallad factory acceptance testing som vi hade tänkt – så beslutade vi att skeppa linorna, trots att de inte hade körts fullt ut i Kina. Och så skulle leverantören fixa de sista bitarna på plats. Det var i efterhand ett stort misstag.
Det var i sin tur en bidragande orsak, menar Carlsson, till att Northvolt inte nådde upp till produktionsmålen före konkursen.
Hösten 2024 började pengarna sina i bolaget och försök att ta in mer kapital misslyckades. Bolaget hade säkrat ett "grönt" lån som riskerade att gå upp i rök.
Northvolt gick in i en rekonstruktion och trodde sig ha en möjlig lösning till julen 2024.
– Om vi hade fått lite mer tid är jag ganska övertygad om att vi hade löst det, men pengarna tog slut. Det var riktigt, riktigt jobbigt, säger Peter Carlsson.
När han sedan fick ett samtal från Tom Johnstone, styrelseordförande i Northvolt, som berättade att en viktig pusselbit fallit bort så insåg Carlsson att loppet var kört.
– Jag blev alldeles kall och tom. Det var en fruktansvärd känsla.
I intervjun med Norran bemöter Carlsson också den kritik han fick för en aktieförsäljning. Han ådrog sig mycket uppmärksamhet när han, på en presskonferens 12 mars, flydde media efter att ha fått frågan om de 200 miljoner kronor som han tjänade på att sälja aktierna. ”En otroligt dum fråga”, sade Carlsson och orden blev bevingade.
– För fem år sen när alla ville investera i bolaget och folk jagade att få köpa aktier, så sålde jag fem procent av mina. Sedan har jag inte sålt något mer. När vi sen tvingades in i konkurs vill man spegla att jag sålde på bekostnad av svenska pensionssparare som förlorade pengar. Det är ju inte fallet. Jag tog en hel del av pengarna jag sålde för och återinvesterade i Northvolt. Jag trodde stenhårt på det här, säger Peter Carlsson.
Den långa intervjun som Norran gjort med Peter Carlsson berör fler frågor gällande Carlssons fortsatta karriär och framtiden för batterifabriken och Skellefteå.
På onsdagen blev det känt att Peter Carlsson misstänks för vållande till annans död genom arbetsmiljöbrott efter en explosion på Northvolt 2023 där en 25-årig anställd omkom.
"Olyckan som skedde 2023 är otroligt olycklig och sorglig. I övrigt avvaktar jag utredningen och har inga övriga kommentarer", skriver Peter Carlsson i ett sms till Norran.