Geniet ger hopp om fortsättning

Spel2009-04-04 06:00
Det finns generellt sett två sorters uppföljare. De som man går och längtar efter och de som har ett litet om än något existensberättigande. Båda kategorierna är aktuella just nu. På ena sidan ser vi de som spel som släpps i mångfald i stället för ett, stort spel. Ett typiskt exempel är Singstar Queen. På den andra sidan finns de spel som vi alla längtar efter, ett nytt Zelda eller Halo.
En serie som vi alla trodde var avslutad är Metal Gear Solid. Skaparen och en av spelvärldens största genier, Hideo Kojima, har själv sagt vid ett flertal tillfällen att hans skötebarn är ett avslutat kapitel. Men under en föreläsning på Game Developers Conference i San Fransisco i USA hintade Kojima om en uppföljare.
På pappret kan det se ut som att det inte finns så mycket att tillföra till varken serien eller genren. Men Kojima har en tydlig inställning till sina uppföljare som han nu pratade om offentligt. Inför varje nytt spel ska teamet lösa problem som tidigare ansågs omöjliga. Det finns alltid sätt att lära sig att gå runt begränsningar i hård- eller mjukvara, resonerar Kojima. Han säger att "90 procent av vad som betraktas som omöjligt är i verkligheten möjligt. De andra tio procenten kommer att bli möjliga utefter tid och teknologi."
Med den inställningen blir en uppföljare värdig, oavsett hur förutsättningarna ser ut på pappret. Det bevisas av att vi hittills alltid har längtat efter Hideo Kojimas uppföljare.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om