Galet utan röd matta

Torsdagen den 12 mars är det dags för årets upplaga av Dataspelsgalan. Då kommer vi att se den röda mattan, pompa och ståt, stjärnor och storartade tacktal. Eller vänta nu - det är just det vi inte kommer att se.

Spelkrönika2009-03-07 06:00
För några år sedan var spelbranschen tydlig i sin framtida strategi för den årliga spelgalan. Det talades om tv-sändningar, stjärnor, show och publikdeltagande som skulle få galan att konkurrera i uppmärksamhet med Guldbagge- och Grammisgalan. När så galorna ägde rum på Cirkus i Stockholm kändes det som att man var på rätt väg. Sedan hände något.
Helt plötsligt fanns inte visionerna kvar. Spelbranschen har år efter år misslyckats med att etablera en riktig spelgala. Idag kallar man det "branschfest" men vill ändå låtsas som att det är på allvar. Att så inte är fallet skiner dock igenom. Kategorier som "Årets lansering" och "Årets spelbutik" visar starkt på hur knuten galan är till branschen snarare än publiken.
Man förringar därmed publiken genom att låta butiker och affärsmänniskor sola sig i glansen av de priser som delas ut. Det är inte spelkreatörerna som får ta emot priserna utan de bolag som ger ut spelen. Alltså människor som inte haft den minsta del i den kreativa processen.
En sådan gala förtjänar ingen röd matta.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om