Jag tror fortfarande på spelindustrin

Spelkrönika2008-11-22 06:00
En och en halv månad efter att jag skrivit att spelbranschen kommer att klara sig relativt bra genom finanskrisen tvingas svenska Avalanche studios att varsla drygt hälften av sina 150 anställda. Det handlar dock inte om att konsumenterna köper färre spel just nu, utan om att företaget förlorat två av sina uppdragsgivare och därigenom två spelprojekt.

Vi vill fortfarande se på film och lyssna på musik. Vi vill fortfarande spela. Och de stora spelföretagen kommer fortfarande att sälja spel i samma takt. Men det går inte att fortsätta i samma expansiva takt som tidigare. Spelutvecklarna har varit för entusiastiska i sina utdelningar av jobb till höger och vänster.
Det finansiella läget tvingar spelutvecklarna till mer försiktighet. Det går inte längre att nyanställa personal när ett spelprojekt fortfarande inte är spikat. Varje förlorat projekt innebär stora konsekvenser. Ett av spelen som Avalanche studios fick lägga ner hade en budget på cirka 120 miljoner kronor.

Speciellt svenska spelutvecklare har emellertid större chans att klara sig. Tack vare dollarns läge är det mer lönsamt att anlita till exempel Starbreeze eller Grin istället för en studio i USA. Om svenskarna spelar sina kort rätt kommer därför inte alla varsel att behöva verkställas. Ett projekt kan gå vidare till en annan utgivare.
Jag tror fortfarande på att spelindustrin kommer att klara sig igenom krisen. Det kommer att hända en hel del. Människor kommer att lämna sina jobb på ett företag och anställas på ett annat. Projekt kommer att läggas ner och kvalitetskraven kommer att bli hårdare. Men vi kommer att fortsätta spela.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om