London, Los Angeles och Tokyo har ersatts av - internet

Spelkrönika2008-10-25 06:00
För bara fyra år sedan fungerade de olika spelmässorna som nav i spelvärlden. Förändringarnas vindar har sedan dess blåst omkull industrins originalstruktur. London, Los Angeles och Tokyo har ersatts av - internet.
Det här är inget nytt jag kommit på först nu, men de senaste veckorna har det blivit än mer påtagligt. Den en gång så ståtliga Tokyo Game Show bjöd inte på några delikata nyheter. De största nyheterna var ny information om Halo 3: Recon, att Tekken 6 inte längre är formatexklusivt samt att Xbox 360 får ett nytt gränssnitt. Inte direkt något man får hicka av.
Spelmässorna samlade journalister och branschfolk från hela världen för att se och känna på de senaste spelen. De var de stora nyhetshändelserna där spelbolagen samlade sina styrkor. Nu flyger man istället journalister till egna, små arrangemang som andas exklusivitet. Alla spelintresserade läser ändå spelsajterna.
Efter två år av fiaskon för E3 i Los Angeles har man nu bestämt sig för att bruka nödandning på spelmässan. Tanken är att spelindustrin återigen ska samlas en gång om året och dunka varandra om ryggen. Om spelutvecklarna emellertid bestämmer sig för att köra sitt eget race kommer E3 att ta det absolut sista andetaget. Det är inte längre mässorna som sätter agendan för branschen.
Jag hävdar inte att det var bättre förr. Förändringar sker ofta till det bättre. I det här fallet har vi blivit av med en del av torrperioderna på året - nu är det inte längre konstigt att lansera sitt storspel i mitten av juni. Därför hoppas jag att det som förut var årets höjdpunkt - E3 - inte återfår sin forna status. Heta spel oavsett tid på året frestar mer än nostalgin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om