Ur det onda kommer ju oftast något gott
Den ekonomiska krisen har påverkat var och varannan av oss, om inte direkt så i alla fall indirekt. Vi kanske inte vågar köpa lägenheten vi kollat på eller så överväger vi att byta bank. Så när jag läser spelbranschens siffror för försäljningen i Sverige förvånas jag en aning. Inte av att det säljs mycket spel utan över att man tror på en fortsatt stor ökning. Hittills har försäljningen ökat med 13 procent under året, alltså mer än de tio procent branschen hoppats på. Här verkar ingen kris existera.
I ekonomiskt svåra tider reser vi mindre och är mer restriktiva med stora köp. Men vi vill fortfarande underhållas. Vi vill fortfarande se på film och lyssna på musik. Detsamma gäller för spelen. Vi vill fortfarande spela.
När jag pratar med Martin Lindell på Dataspelsbranschen är han av samma åsikt. Spel, film och musik innebär inte höga utgifter. Däremot ställer vi högre krav på underhållningen när plånboken blir smalare. Det känns inte helt enkelt lika motiverat att slänga 600 kronor på något som "kanske är bra".
Men spelbolagen, de är självsäkra, trots att flera av dem sett sina aktiekurser rasa de senaste månaderna. Det sker inte för att man säljer lite spel. Tvärtom räknar man med att sälja ännu fler. En konjukturnedgång kan tvinga spelutvecklarna att göra bättre spel. Ur det onda kommer ju oftast något gott. Och det är kanske det som räddar spelbolagen från en kris.
Om de nu inte sitter på Island, såklart.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!