Bristerna är kvar i nya versionen
Titel: Fable II (Xbox 360). Genre: Äventyr. Utvecklare: Lionhead Studios.Betyg: 3
Det är svårt att bestämma sig för vilken sida man ska välja. Ska man hylla förändringarna, eller ska man dissa upprepningarna? Samtidigt som Peter Molyneux ambitiösa uppföljare tänder nya gnistor i spelhösten så släcker det också dubbelt så många - barnsjukdomarna från det fyra år gamla originalet finns där och i ärlighetens namn känns Fable II som... Fable I. Men snyggare och vassare, och med ännu mer att göra.
Även i spelet är det svårt att bestämma sida. Det är lockande att vara en mörk, råstark hjälte (eller hjältinna, för den som vill) som folk är rädda för, och som kallsinnigt dödar sina fiender utan att ägna en tanke åt vad ens beslut kan innebära i förlängningen. Men samtidigt vill man ju vara den gode sagohjälten, en som leker med sin hund, blir applåderad av skolbarnen och som hjälper fattiga byinvånare.
Välj din sida-upplägget är så väl genomarbetat, och även djupare och mer moraliskt svårforcerat än man först kan tro, att det på gott och ont är det som verkligen bär fram spelet. Striderna, minispelen och äventyret i sig skulle inte vara värt alls lika mycket utan de känslomässiga dilemman som sakta stakar ut din väg mot berömmelse.
Fable II är, i likhet med sin föregångare, inte spelet som förändrar vår syn på mediet. Det är inte ens, precis som föregångaren, årets mest spännande äventyr. Men det lägger ändå fram viktiga frågeställningar om gott och ont, om man och kvinna och om rätt och fel, och lyckas samtidigt underhålla sin publik. Den kombinationen imponerar mer än spelet i sig.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!