Nyligen fick en stjärnkocken Björn Franzén ett brev från Max där Stockholmskrogen uppmanades att sluta använda sig av ordet frunch, eftersom hamburgerkedjan Max har ensamrätt på ordet i mat och resturangsammanhang.
Nu gör dock Max en pudel.
Bergfors konstaterar att frunch numera är ett vedertaget begrepp, vilket det inte vara 1983 när Max började använda sig av ordet.
– Det registrerades 1983, då använde vi det inom hotellverksamheten i Luleå, säger Max vd Richard Bergfors.
Han säger vidare att det var Max ombud som upplyste Stockholmskrogen om faktumet att Max har ensamrätten på sin sida.
– Det är ingen dramatik i det. Det har blivit en höna av en fjäder, fortsätter Bergfors och tillägger att det var ett rutinärende från deras sida. Att flera påpekanden om otillåtna varumärkesanvändningar går varje vecka från hamburgerkedjan.
– Det är ingen big deal, ingen stor sak för oss. Vi vill inte bråka.
Noterbart är att Max för några år sedan anklagades för varumärkesintrång av den internationella jätten inom branschen. Då slutade det hela med förlikning.