Ishotellet segrade vid turistgala

UPPDATERAD
ABBA-muséet och Skansen får ursäkta.
Ice Hotel i Norrbotten är Sveriges bästa upplevelse – framröstad av researrangörer från hela världen.
Jukkasjärvis stolthet segrade vid en stor turistgala, med Aurora sky station i Abisko på tredje plats.
– Otroligt kul att vinna igen, säger Dan Björk, marknadschef.

Ishotellet tog hem segern - igen. Från vänster Peter Henricsson, Strömma Kanalbolags skärgårdsupplevelser, Annie Lööf, näringsminister och Dan Björk, Ishotellet.

Ishotellet tog hem segern - igen. Från vänster Peter Henricsson, Strömma Kanalbolags skärgårdsupplevelser, Annie Lööf, näringsminister och Dan Björk, Ishotellet.

Foto: Fotograf saknas!

Stockholm2013-12-04 18:13

Det internationella priset ”TRIP Global Award” delades ut för sjätte året i ordningen vid en stor gala i Stockholm på onsdag, med näringsminister Annie Lööf som prisutdelare.

Bakom utmärkelsen står RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, och årets gala var extra prestigefylld, eftersom tidigare års vinnare åter hade blivit röstningsbara.

Och det blev Ice Hotel i Jukkasjärvi som tog hem segern som "Bästa upplevelse i Sverige" – i stenhård konkurrens med ABBA-museet, Säfsen Resort, Vasamuseet, Aurora Sky Station, Astrid Lindgrens värld och Skansen.

– Ishotellet bekräftar återigen sin ledande position som bästa upplevelse med nya satsningar och produkter. Ett stort och varmt grattis, säger Jan Lundin, vd, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS).

USA och Tyskland

Ishotellet, som vann samma kategori 2008, hade röstats fram av ett 30-tal norska, finska, danska, tyska, holländska, kinesiska, ryska och amerikanska researrangörer.

– Vi är jätteglada och stolta. Extra roligt eftersom alla tidigare vinnare fick vara med, formidabelt motstånd med ABBA-museum och Skansen, säger Dan Björk, sälj- och marknadschef på Ice Hotel.

Han är särskilt stolt eftersom ishotellet hade röstats fram av internationella researrangörer som företaget har samverkat med mycket genom åren.

– En del har vi jobbat med i 20-25 år. Marknaderna där vi är mest aktiva, där hade vi högsta betyget. Som i USA och Tyskland. Vårt största land är egentligen England, de var inte ens med i omröstningen.

"Gigantisk konstutställning"

Eftersom Ishotellet sällan har återkommande internationella gäster betonar Dan Björk vikten av att hela tiden underhålla varumärket utomlands.

– Vi ska hitta 30 000 "nya" gäster varje år, då måste man vara extremt aktiv även i lågkonjukturer när flygbolag försvinner.

Varför är Ishotellet så populärt internationellt?

– Det är konsten och designen, skönheten och passionen. Ice Hotel har på senare år blivit en gigantisk konstutställning, samtidigt har du naturen, vinterlandskapet och Torneälven. Folk härmar oss utomlands, men når aldrig vår nivå, säger Dan Björk.

"Aurora sky vinner nästa år"

Aurora Sky Station i Abisko tog en hedervärd delad tredjeplats, tillsammans med ABBA-muséet.

– Vi firar i kväll med våra vänner från Aurora Sky. Se på vad de har uträttat i Abisko på så kort tid – de kommer vinna nästa år! säger Dan Björk, Ice Hotel.

Fakta/Turistgalan

Slutresultat internationell röst:

1 Ishotellet

2 Vasamuseet

3 ABBA-museet (delad tredjeplats)

3.Aurora Sky Station i Abisko (delad tredjeplats)

4 Skansen

5 Astrid Lindgrens värld

Slutresultat svenskarnas röst:

1 Strömma Kanalbolagets skärgårdsupplevelser

2 ABBA-museet

3 Ishotellet i Jukkasjärvi

4 STF Aurora Sky Station i Abisko

5 Astrid Lindgrens värld, Vimmerby

Urvalsprocessen har genomförts på åtta viktiga utlandsmarknader för Sverige: Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Kina, USA och Ryssland. Juryn består av researrangörer från respektive land.

Svenskarnas röst skedde via omröstningen på Aftonbladets webbsida med totalt 16 000 röster.

Källa: RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om