– En majoritet av handelsföretagen startar rean veckan efter midsommar, säger Magnus Kroon, näringspolitisk expert på Svensk handel.
Ett utgallrat reasortiment tyder dock på att många handlare startar tidigare än så.
Att trenden går mot en tidigare reastart hänger samman med att 3,7 miljoner svenskar fick sin skatteåterbäring i juni.
– Det är 30 miljarder kronor som kommer ut på marknaden, så det är en spännande plånbok som öppnar upp sig för handeln.
Samtidigt blir reorna allt mer frekventa, vilket beror på en rad förändringar inom modebranschen, däribland ökad konkurrens från nya aktörer och kortare säsonger med fler kollektioner.
– Snabbare förnyelsetakt med nya varor varannan vecka ställer krav på handlarna. Landar man inte rätt i en försäljningscykel kanske det finns varor över. Därför ser vi mer frekventa reor och outlets, säger Kroon.
Fjolåret avslutades svagare än väntat för klädbranschen och trögheten höll i sig under början av 2014. Under de senaste månaderna har försäljningen dock ökat och låg i maj 3,8 procent upp jämfört med i fjol. (TT)