Länsstyrelsen sa nej till hastighetsändring

De boende runt korsningen i Strömsund ville 2017 att hastigheten i korsningen skulle sänkas. Men beskedet blev nej.

Vid olyckan den 21 januari körde en större personbil över refugen, hoppade över räcket och landade vid rampen upp mot busskuren.

Vid olyckan den 21 januari körde en större personbil över refugen, hoppade över räcket och landade vid rampen upp mot busskuren.

Foto: Privat bild

Strömsunds kommun2020-02-09 08:30

Motiveringen från länsstyrelsen var att de rådande förhållandena på sträckan inte motiverade hastighetsbegränsning.

Det var Anders Wallgren som då bodde nära korsningen som ansökt om att hastigheten skulle begränsas. I sin ansökan skrev han att korsningen är drabbad av olyckor och att det ofta förekommer incidenter. Han påpekade också att den lättare trafiken ofta överskred hastighetsbegränsningen på 90 kilometer i timmen.

Länsstyrelsen begärde in yttrande från Trafikverket, polisen och Luleå kommun. Kommunen avstod från att yttra sig för att det inte fanns tid att behandla ärendet politiskt. Polisen svarade att man i sak inte såg något hinder till att hastigheten i korsningen sänktes från 90 kilometer i timmen till 70. 

I Trafikverkets svar till länsstyrelsen 2017 redovisas dock en rad anledningar till att man inte tycker att hastigheten ska sänkas.Trafikverket påpekar att E4 betecknas som en viktig näringslivsväg, vilket innebär att korta restider för näringslivet har hög prioritet. 

Man påpekar att korsningen är belyst, att det råder stopplikt och att en gångtunnel separerar oskyddade trafikanter från trafiken på E4. Trafikverket pekar också på trafikanternas ansvar att anpassa hastigheten.

Hur många olyckor som egentligen sker i korsningen är oklart. 

– Det är svårt att få fram statistik vid varje enskild korsning, säger Maria Jakobsson, informatör vid polisen i Norrbotten.

– Speciellt om det handlar om olyckor som inte leder till personskador.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!