Han kan bara uttala sig om vilka rutiner som finns på Sunderby sjukhus akutmottagning men säger att patienten kan kontakta honom så kan man reda ut om något brustit vad gäller det aktuella patientärendet.
– När patienten kommer in och anmäler sig blir man sedan uppropad. En undersköterska och sköterska lyssnar på vad patienten har för besvär. Utifrån besvären görs sedan en första bedömning. Därefter sker en prioritetsordning så att alla ska hinna träffa en läkare, säger Mattias Morin, verksamhetschef för akut omhändertagande.
Han förnekar att patienter prioriteras lägre för att de redan har en grunddiagnos när de söker hjälp fast nu för någon annan åkomma.
– Nej så jobbar vi inte utan vi har en arbetsmodell vi följer nämligen en första bedömning, säger Morin.
Vad gäller patientkritiken att personalen inte hade tid så säger Morin att det i dag är hög arbetsbelastning på akutmottagningen.
– Vi har haft många är gravlediga sjuksköterskor som nu är barnlediga och inte hunnit rekrytera fullt ut. Sedan är det också sköterskebrist, säger Morin.
lena.leffler@nsd.se